Olasz fórum

Olasz fórum

Új dopping a kerékpárosoknál (megnézni a videót)

2010. június 08. - mbemba

Mesélte egy jó barátom, hogy a pedagógia-pszichológia (pepszi) vizsgáján – tanári képesítéshez kell –, feltették azt a kérdést, hogy ismeri-é a taneszközök generációit. Tudta, persze, hogy tudta, hiszen fontos dolgokról lenne szó.

Na mármost, a kerékpársport fantáziadús manipulátorai is megszülték a doppingok újabb generációját: itt a motoros bicikli! (0,40-től látható, hogy hajtás nélkül is egyre csak gyorsul a szerkezet) Hogy ki használta volna? A videóból kiderül, hogy ki a gyanúsított. A módszer - a vázban elhelyezett meghajtó szerkezet - is lelepleződik onnan, szerintem nyelvtudás nélkül is érthető a lényeg.
 
A vádlók szerint a 3,40-től látható gyorsulás nem az izomerőnek köszönhető, hanem valami egészen másnak az eredménye.
 
 

A bejegyzés trackback címe:

https://olaszforum.blog.hu/api/trackback/id/tr612064384

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

oleandro 2010.06.08. 08:55:43

Az ilyenekért nem szeretek semmilyen komoly technikát igénykő sportot (bár lassan már mindegyik az lesz...)
Mondjuk mág mindig "humánusabb", mint az EPO meg hasonlók :)
Utólagos engedelmeddel népszerűsítem a posztot a bringásoknak az edzesonline.hu-n.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2010.06.08. 10:03:03

@oleandro: Azt inkább megköszönöm!

Egyébként mindig is tudtam, hogy Robert Carlos lábában egy kisebb ágyú van!

nov2016 2010.06.08. 11:59:04

Király kis hibrid bicó, kéne.

Bambusznyárs · http://fighter.blog.hu 2010.06.08. 12:08:42

Hű de gáz! persze magát a trükkös technikát csodálom.

Na ezért is szeretem a ketrecharcot! kisgatya+kesztyű+here és fogvédő aztán hadd szóljon.
A Brazil jii jitsu versenyeken még a testsúllyal sem lehet játszani, mert közvetlenül a meccs előtti percben kell ráállni a mérlegre ruhástól...Más sportokban a mérlegelés több órával korábban történik, így szaunáznak éheznek stb a versenyzők előtte ezzel nyerve akár több kilót is, amit a mérlegelés utány visszaesznek és isznak.

ravens01 2010.06.08. 12:10:23

a legmókásabb az lenne, ha célba érkezés után ugy szállna le a bicajról, hogy elfelejti kikapcsolni a "hajtóművet" :)

papugaja 2010.06.08. 12:16:54

A kikockázott mozdulatok lehetnek sima váltások.
Az meg, hogy hogy gyorsul... Simán tud ilyet ugrani az, akinek nem kötnek be az izmai.

huta9020 2010.06.08. 12:21:09

A versenyből bizonyíték gyanánt kiválasztott részletek nem igazán jók. Ilyen alapon mindenki gyanús, aki használja a váltót. Ennél sokkal érdekesebb volt, hogy mindkét versenyen kerékpárt cserélt a verseny utolsó harmadában. A második esetben élőben láttam és nem volt nyilvánvaló, hogy miért is van szükség a cserére. A másik érdekes dolog, hogy később a kaliforniai körversenyen Cancellara mintha ott sem lett volna, semmit sem mutatott. Igaz, ennek sok oka lehet, nem csak a motor hiányának.

Amúgy az egész csalás ügyet valószínűtleníti, hogy Cancellara nem hirtelen lett erős ember, hosszú évek óta a legjobb időfutam-menők között tartják számon.

Mindenesetre, ha igaz is a csalás, többet aligha mernek próbálkozni vele.

Iridium 2010.06.08. 12:41:12

5:42 tacctéle stróki, tacctéle stróki, tacctéle stróki xD

Nehéz egy videó alapján dönteni, mindenesetre elég érdekesen elhúz a többiektől. Először a szélárnyék kihasználásra gondoltam, de az elfogy pár méter után, ő meg még mindig gyorsult. Mindegy is, ha akkor nem derült ki, akkor már sosem fog.
Talán annyit lehet tenni, hogy ezentúl szigorúbban ellenőrzik a bringákat verseny előtt és után is.

peacetacia 2010.06.08. 12:42:07

Nem nagyon hiszek én ebben. A verseny videó nem bizonyít semmit. Ennyi erővel miért nem Cavendisht kockázták ki? Ez a bicó cserélgetés is. Jó lehet hogy a klasszikusokon cserélt, de azért van egy pár eredménye azokon kívül is és elég feltűnő lenne ezzel játszani mindig. Érdekes az olaszok amennyire én tudom a giron dobták be ezt mert 9. szakaszig nem is igazán volt olasz siker. Aztán lett 1 pár és nem volt semmi, aztán megint más országok fiai diadalmaskodtak ismét bedobták.

odamondó 2010.06.08. 12:46:48

elszomorító. Néztem már sok tourt girot bicajoztam is nem keveset. Bolyból nem lehet kiállás nélkül ilyen sebesség növekedéssel kiugrani. Képtelenség.

Egu 2010.06.08. 12:52:38

Csoda, hogy a motoros bírja velük tartani a tempót...Mekkora lenne, ha a célban kikapná egykerékre a bicót? :))))))))))

mohóka 2010.06.08. 12:53:20

Jó hogy nem rögtön egy HEMI blokkot "rejt el" benne, mint Frogman bácsi:

www.hegylakok.hu/?p=768

naat2 2010.06.08. 12:54:42

odamondó: eléggé kapkpdtak az elöl menők, ha egy kicsit valaki megtorpan, akár csak egy pillanatra is a boly elején, szerintem simán meg lehet csinálni.

Amúgy mindenki csak a motorról beszél. Pedig ehhez azért akksik is kellenek - márpedig ez nem csekély súlytöbbletet is jelent, és egy ~270 km-es versenyen azért ez nem feltétlenül előny. Amennyit a bringavázban el lehet helyezni, az sztem max 10 perces nagyságrendben tud segíteni, utána csak ballaszt (még akkor is, ha a Párisz-Roubaix-n nincsenek jelentős emelkedők).

Amúgy Cancellara valóban folyamatosan hozza a jó eredményeket, az utóbbi dolgok beleillenek ebbe a képbe. A P-R-en bemelegített a bolyban bő 200 km-t, aztán ment egy príma időfutamot - amiben egyértelműen az egyik legjobb.

ElPadre 2010.06.08. 13:02:02

igen, az a hirtelen gyorsulás nagyon furán néz ki. ami a legfurább, hogy nem változik a lábpörgése, és már akkor olyan tempóval mennek, hogy váltással EKKORA elhúzást nem hinném, hogy meg lehetne csinálni (alapjáraton úgy 40el mentek kb. sík terepen, aki ült már outi bringán, az tudja, hogy ennyi lábmunka mellett ez már csak magas sebességfokozaton nyomható). fura, no.

viszont ezt a kis segédmotort simán be lehetne építeni városi bringákba, főleg, ha az akkuját a normál pedálozás tölti, és nem túl nehéz. praktikus eszköz lenne.

Lord_M_ 2010.06.08. 13:06:19

akarok ilyen motort én is :)

hol lehet venni ?

bigyóblogra is felkerülhetne... árral - beszerzési lehetőséggel...

úúúú

ShanklyGates 2010.06.08. 13:10:12

Cancellara kb. serdülőkora óta kiemelkedik minden mezőnyből időfutamban. Legalább 1998 óta motorozik, akkor lett először U-19 világbajnok. Bullshit.

Libretto · http://szviccs.blog.hu 2010.06.08. 13:11:39

Nézzünk meg egy 94-95-ös Induraint, ahogy a legdurvább emelkedőn a nyeregben maradva egyszer csak elkezdi durván növelni a nyomatékot, az ún. hegyimenők meg hullanak, mint a legyek. Nemigen volt neki sem motorja a sima csöves Pinarellóban.
Cancellara ügyes fiú, minek cipelne órákon át feleslegesen egy ilyen szart?

kutas józsi 2010.06.08. 13:14:06

föleg nem hegymeneteben, miközben a másik megszakadva sem éri utol. az más lenne, ha erős, és ő újra, meg újra rá tudna dobni 1-2 kiállásos megugrást, de ő itt ül, és lazán teker, és még úgy is elhúz a másik elől, aki kiállva éppen megszakad.
ezt a más áttétel sem magyarázza...

tangens 2010.06.08. 13:17:25

Sziasztok,
olvastam teszteket hibrid bringákról (montikról). annak a megoldásnak, amikor a nyeregvázcsőben van a motor van egy nagyon komoly hibája: zajos, erős zúgó/surrogó hangot ad ki használat közben. a bike-os szerkesztő lenyomta vele azt hiszem Paulissent egy cc körön, nagyon keményen meg tud indulni vele a fölfeléken.

kutas józsi 2010.06.08. 13:18:17

@naat2: elég valószínű, hogy ujratöltődik...olyasmi, mint a KERS a forma1ben. a motorral egybe van szerelve az aksi. az is benne van abban a csőben. nem kell nagynak lennie. mikor fel van töltve, tud gondolom egy 20-30másodpercet, oszt jónapot. hegynek fel és kiugrásnál jól jön az a kis plusz, aztán már hozod a csapásszámot magadtól, az aksi meg töltődik.

Libretto · http://szviccs.blog.hu 2010.06.08. 13:22:41

@kutas józsi: lószart. Az a legjobb baszki, amikor vannak ilyen rövid, húzós emelkedők, mint a flandriain is, mert ha érzed, hogy erősebb vagy, mint a másik, amikor már hallod, hogy a fülén veszi a levegőt, akkor lassan elémész, hogy lássa a fokozatodat (nézik), és akkor lebaszod oszt odalépsz - ha durva vagy, felnyomod nagytányérra is. Nincs édesebb, mint hallani hátulról:
- bahhazmeheg
:D

Libretto · http://szviccs.blog.hu 2010.06.08. 13:37:50

ja igen, mivel perpeetum mobile nincsen, és csak pedálról tölthető vissza, akkor meg izé...
oké, mezőnyben talán, de ezek pont nem olyan helyzetek voltak

naat2 2010.06.08. 13:41:09

@kutas józsi: aha, csakhogy az F1-ben ott van a rengeteg féktáv, és a töltés _csak_ azon megy, a motortól külön erre nem vesznek el energiát (gyak. a féktávon keletkező hőenergia egy részét nyerik vissza) - mint ahogy a bringán kéne, az pedig még igen kis mértékben is megbosszulja magát (az F1-ben is több benzin kellene a kocsiba, ha nem így menne a dolog).
Kicsit mintha hiányos lenne az energiamegmaradással kapcsolatos ismeret - és ezen még a robbanékonyság sem sokat dob.

Amúgy a másik srác nagy lúzer volt a _macskaköves_ emelkedőn: ilyen helyen _soha_ nem megyünk kiállva, mert csak elpattog a hátsó kerék. Aki akarja, a Gellért-hegy tetején is kipróbálhatja, hogy egyszerűen ülve jobb sebbességet lehet ilyen körülmények között nyomni. Az más kérdés, hogy így persze valamivel nagyobb nyomaték kell, de Cancellara időfutamban jó, ott is meg bírja tekerni az 54-11-et, itt se volt gondja.

ComLo 2010.06.08. 13:41:48

De miért pont a párizs-roubeaix -en használná? a második rázatónál szétesne a francba az egész precíziós szerkezet:-). Mert kemény hegymenetben még lenne értelme, de ott ahol a sima bringa sem mindig bírja...

kgonzo 2010.06.08. 13:45:21

Ne mondjátok, hogy nem ellenőrzi senki a bringákat verseny után!

Szerintem kamu.

Viszont a motor érdekelne. Itt a Bükkben nagy hasznát venném. :)

igazi hős 2010.06.08. 13:51:10

Szerintem is kamu a gyanusítás (nem a motor) és Cancellara izomból tud ilyet, de nekem kéne. Viszont nem férne be a colos csőbe és ki se tudnám fizetni.

papugaja 2010.06.08. 14:08:52

Azért örömmel látom, hogy ebben az országban legalább annyian értük a bringázáshoz, mint a focihoz.
Ez jó.

odamondó 2010.06.08. 14:26:23

@naat2: Először én is gyanakodtam de közben rájöttem a titokra. Mármint azelőtt mielőtt posztoltam. Ez az aksis cucc olyan lesz mint a KERS. Amikor nem működik a sima tekeréssel visszatöltöd. Max +1-2 kiló lehet az egész cumó.

Továbbá amit írtál hogy elöl bénáztak oké bénáztak akkor sem tudsz kiállás nélkül ilyen nyugis mozdulattal +5-6 km/h-át rápakolni a népre.

Aki látott már versenyeket tudja hogy néz ki egy igazi szökés.

naat2 2010.06.08. 14:48:53

odamondó: okker, de ha a versenyző (hajtási) energiájából kell feltölteni a cuccot, akkor megint ott vagyunk, hogy neki kell többet tudni - még ha a töltés sokkal kisebb intenzitással megy is. Ezt bufferként használva csinálhat egy-egy intenzívebb hajtást, de ahhoz előtte fel kellett tölteni - márpedig akkor ez neki több energiájába/fáradságába került, mint a nem töltő ellenfeleknek (pedig így is nyélen vannak). Enerigia a semmiből nem lesz, akkor se, ha nagyon lájtosan próbáljuk beszerezni.
A KERS-t nem a motorról töltik vissza (hiszen akkor az annyival kevesebbet tudna/többet fogyasztana - kisebb végsebesség, pl.), hanem féktávon, amikor a fékezésre fordított energia egyébként is alapvetően a karbon fékek fűtésére menne (gyakorlatilag a KERS is fékez, motorfékként). Ez egy körpályán, állandó gyorsítás és fékezés mellett működhet pozitív mérleggel (a fék kevesebet fűti a pálya levegőjét), bringán, folyamatos sebesség mellett szerintem semmi értelme.

Szökés: a többiek mögül indult, jó lendülete volt, elég egy kis torpanás az elején (ami logikus, ha a többieket akarja valaki szívatni). Tudom, mert már voltam is ilyenben (én amúgy se szoktam olyan nagyon sokat kiállni).

Anyád! Füred!!! 2010.06.08. 14:57:58

ilyenről, hogy áttétel hallottak e már a vádló emberkék?? attól, hogy ugyanazzal a pedálfordulattal teker cancellara egy durvább áttétellel simán elérhető ilyen sebességkülönbség... az egy másik kérdés, hogy mit bökött ahhoz, hogy ezt így meghajtsa

Iron 2010.06.08. 15:00:49

www.gruberassist.com/
vegyétek :)

sztem az első videón egyértelmű a dolog, egyáltalán nem tűnik úgy, hogy beleterhelne a pedálba, csak pörög, mint az állat

Gera 2010.06.08. 15:07:48

@naat2: Tévedés, lehet értelme, ugyanis kisimíthatja a nyomaték/teljesítményigényt, ami kevésbé fárasztóvá teszi a tekerést. Érted, van egy laposabb, vagy lejtős szakasz és épp úgy érzi, hogy belefér, akkor ott 10 percig rádob pár százalékot a töltés miatt, aztán egy másik szakaszon, amikor nagyobb szüksége van rá, elhasználja egy perc alatt.

Ettől függetlenül nem nagyon hiszek a dologban.

Helótageci 2010.06.08. 15:23:24

Nem vagyok egy bringaszakértő de a videó elején amikor a szerkezetet mutatják be akkor az visít mint az állat, jól hallható akkor is amikor a csajzli teker fel az emelkedőn. Kétlem, hogy ez megoldható lenne megfelelő hatékonyság mellett halkan, ezt a vinnyogást meg hallani veszettül.

wigwam 2010.06.08. 15:25:54

@naat2: Mi van akkor, ha nem pedálról tölt? Ha pont olyan hulladékot használ, mint a KERS? Mondjuk egy függőleges irányú mozgást a töltőcucc csillapít a nyeregcsőnél? Vagy ez kérem hülyeség?

szamarhegy 2010.06.08. 15:36:03

Nem kell ehhez motor, csak egy sűrített levegővel töltött patron, valószínűleg azért indult meg így, mert nehéz szabályozni a levegő áramlását.

Martian (törölt) 2010.06.08. 15:40:06

@Helótageci: Igen, az ellenfelek sem füldugóval tekernek, gyanús lenne nekik a visítás a nyerecső felől.
Az akku kapacitása tényleg probléma lehet, 100 Wattos fogyasztással csak max. 20-30 percre lehet elég. Sík terepen nagyjából annyit segíthet, mint a szélárnyék. Szerencsés esetben javíthat az eredményeken.
Visszatöltés pedálozással: eleve rosszabb a hatásfoka, mint a fogyasztásnál, mezőnyben, lejtőn lehet csak ezzel valamit is kezdeni.
Cancellara nem éppen jó hivatkozás az esetleges csalásra, mert az a srác saját magától is nagyon tud menni.

Monarch (törölt) 2010.06.08. 16:19:11

a jutubon irtak a kommentelok, hogy a masodik esetnel akit megelozott, annak epp felig le volt eresztve a gumija. Es az elso esetben sem hallott semmit tobb tucat tanu...

naat2 2010.06.08. 16:25:01

wigwam: a KERS hulladéka annyiban az, hogy a fékezéskor kidobott energia - gyakorlatilag az a mennyiség alakul át hővé a féktárcsákon, amit a motor a gyorsításkor felhasznált. Tehát a motoron keresztül energiát kellett felhasználni, hogy ez a lassításkor kinyerhető legyen (-hatásfok, légellenállás, gördülés, stb - de a dolog innen jön).
A bringásnál ugyanez igaz: ha kisebb intenzitással is, de a saját izmain keresztül kell produkálnia azt az energiát, amit majd a "feleslegessé válás" helyett az akksiba töltenek. Hiába akar lefelé tölteni, ha felfelé meg nehezebb a bringája az akksik tömege miatt (és ezért annyival több energiát is használ fel).
Ahogy a KERS, robbanékonyságot adhat, de az eltérő tempóviszonyok miatt szerintem nem éri meg a dolog.
És maga a motor/konstrukció hatásfokáról (pl. láthatólag van benne legalább egy fogaskerékkapcsolat) még nem is beszéltünk (pl. az említett zaj energiája (ld. a fogaskerekek) szintén a meghajtásból jön(ne)).

márvesztes 2010.06.08. 16:32:55

beszerznék egy ilyet én is, még ha zajos, akkor is. Hol lehetett erről olvasni?

Laciii 2010.06.08. 16:34:42

@wigwam: olyan szempontból hülyeség, hogy a nyert energia olyan kevés, hogy eltűnik a veszteségek során (amiről írsz olyan van, de a sok kW-tal mozgatott autóktól lehet összekaparni pár W-ot).
Ahhoz hogy X energiával gyorsítson előtte valamikor X*1,nn energiát fékezni kell, komoly lejtőn van értelme ahol tekerés nélkül tud töltődni.

wigwam 2010.06.08. 16:44:23

@naat2: @Laciii: Értem én, hogy nem gazdaságos izomból tölteni, pedálról. A kérdés csak az volt, hogy van-e olyan "hulladék", amit fel lehet használni a direktben való töltés helyett - nyilván értelmes mennyiségben.
Egyébként meg akár használnak ilyet, akár nem ... nos, basszus, már nem fogok akkorát bámulni a következő megindulásnál... megint egy illúzióval kevesebb.

mrs. white 2010.06.08. 17:04:32

Semmi csodálatos nincs a dologban. Cancellara olyan mint annak idején Ulrich volt. Az istennek nem áll ki a nyeregből. ezért van hogy látszólag nem szakad meg da valszeg nagy áttétellel nyomja, mert a lábforgás az mindig hasonló a versenyzőknél kb 90/min a jobbaknál. Az időfutamosok általában iilyen stilusuak. Ez alól Armstrong a kivétel, Ő még ettől is nagyobb csapásszámmal megy a hegyen pedig szinte folyamatosan kiáll a nyeregből, de neki könnyű mert alacsonyabb nem kell annyira meggörnyednie. Ezért jó Ő a hegyen és az időfutamon is ami igen ritka. Cancellara nem hegyi manó, csak erős mint a bivaly. Semmi szenzáció.

csiribi (törölt) 2010.06.08. 17:06:38

Elképesztő...
Ilyenkor látom, mennyire nincs fantáziám, mennyire nem vagyok kreatív:(

Pályaelhagyó autóversenyző 2010.06.08. 17:29:14

nem kell ide semmifele visszatoltes, egy versenyt pont meg lehet nyerni negyed oranyi csalassal. persze kell hozza a tobbi bogyo is, mert az utolso hegyig el is kell csorogni a joneppel

armstrong is eleg rohndan nyerte a tourjai tobbseget, kabe 2 szakaszgyozelemmel, egy cseppet sem tobbet kiadva magabol, mint amit muszaj

sik terepen az egy kilo pluszsulynak semmi szerepe, emelkedon meg inkabb vinnek egy kilot, ha az teker 15 helyett... (minden emelkedon +1,5% tomeg vs negyed oraig 15-20% ero)

plusz ott a bicocsere

ullrichnak pont az volt a baja, hogy hiaba tekert, mint egy barom, nem tudott ritmust valtani. ez a nagyattetellel elindulunk dolog finoman szolva gyanus...

Kopi3.14 2010.06.08. 17:36:31

Hmm. a videot megnézve kamu a vád. Aki a sima váltás mozzanatát képes a kielemzett mozdulattal összetéveszteni, az vak. Aki pedig a technológiai paraméterek alapján képes elhinni, hogy a második esetben meg lehet ennyire lépni, ennyi idön keresztül-láttam a futamot, nem fél percig ment lényegesen gyorsabban, mint az üldözök- az müszaki analfabéta.
süti beállítások módosítása