Olasz fórum

Gábor Áron-parancsnok Olaszországban

2010. március 15. - mbemba

48 után, az országot kénytelenül elhagyók között nem csak bő értelemben vett katonák voltak, hanem remek képességű kreatív emberek is, köztük mérnökök, például Gábor Áron tüzérségének ütegparancsnoka Bodola Lajos. Neve akkor kezdett jobban érdekelni, mikor megtudtam, hogy ő is egy máig ismeretlen, a Gál Sándor-féle könyvhöz (persze, hogy a reklám helye ez:) hasonló kötetet írt a 48-as harcokról (Memoire sur la guerre d’independance d’Hongrois. A kötetet Genovában adták ki, és olaszul is megjelent, írja a Szinnyei) sok-sok érdekes adattal szolgálhatna, ha meglenne, hiszen Bodola (1825-1897) együtt mozgott Gábor Áronnal az első vonalban.

30 év után újra Háromszéken Gábor Áron ágyúja

Ő volt az, aki pontosan leírta az ágyuk elkészítését: ,,Először is fából az ágyú a maga rendes méretei szerint ki lett faragva, simára esztergályozva, aztán az ágyú két füle közti vonal hosszában két fél ágyúra lett fűrészelve. A két fél ágyút két agyaggal tömött ládában lemintáztuk, s amikor a minták jól kiszáradtak, azokat egymáshoz illesztettük pontosan, olyan szorosan, amint vaskapoccsal tehettük. Hanem az összeillesztést megelőzőleg egy agyaggal vastagon bevont tölgyfahengert úgy helyeztünk el a két fél ágyú közepén, hogy az lehetőleg az ágyúcsöve hossza-tengelye irányában legyen s az öblözet (kaliber) átmérőjének megfelelően a csőlyukat képviselje. Ezután az izzó masszát beleöntöttük az ágyúmintába.” Hát így születtek Gábor Áron ágyúi!

 
A szabadságharc bukása után Bodola a Vöröstoronyi szoroson, Havasalföldön át sok emigránstársával Törökországba menekült, majd Svájcon és Franciaországon keresztül Olaszországban kötött ki. Említett könyvét 1853-ban adták ki ott. Otthon Székelyföldön halottnak gondolták, ehelyett Bodola letelepedett Itáliában, helyi asszonyt vett el, és dolgozott, dolgozott, dolgozott. Előbb Piemontban a Scrivea folyó fölött épített hidat, a környékben raktárakat, majd egy Cavour nevű gátat említenek a lexikonok. Ligúrföldön Passanuovónál egy alagutat építésénél vezető, akárcsak Fossato és Fabriano közelében (még nem volt lehetőségem, hogy utánanézzek pontosan milyen minőségben vett részt ezekben a munkákban).
 
Aztán az olasz egység létrejötte után délnek ment, és ott dolgozott, rengeteg építést vezetett:  a Róma és Ancona, a Taranto és Reggio közötti vasút, továbbá Rossano és Corigliano, Pisticci és Ferrandino közötti vonalon, majd a szicíliai vasúthálózat fejlesztésén dolgozott állami megbízásából.
 
Mindezekről a munkákról, itthon akkor lehetett tudni először, mikor körülbelül 30 évvel Erdélyből távozta és a szabadság elvesztése után Gábor Áron harcostársa hazaírt gyerekkori barátjának Szász Károly püspöknek. A Széchényi könyvtár levéltárában megtalálható levelek fejlécén ott a felirat: Strade ferrate sicule, amit lehetne fordítani nem szicíliai, hanem székely vasutaknak is.
 
1879-ben hazatért, és itthon is nagy lendülettel vetette bele magát munkába. Minisztériumi megbízással Dél-Magyarországon a rizstermesztést próbálta meghonosítani (Piemont már akkor nagy rizstermesztőnek számított, ma európai első, ha jól tudom). A rizs mellett a kenderfeldolgozás olaszoknál látott technikáit próbálta meghonosítani itthon.
 
Bodola otthon, Háromszéken halt meg (1893, Kézdimárkosfalva), Sampierdarenában született fia a budapesti Műegyetem rektora volt.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://olaszforum.blog.hu/api/trackback/id/tr61836466

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2010.03.16. 09:45:42

Örülök, hogy úgy néz ki, a nagy olaszországi magyarokból itt egy sorozat lesz. :) Felülreprezentáltak a székelyek, ez is jó!

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2010.03.16. 19:04:12

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa: Ügyesen pozícionálsz! :) Nincs ilyen terv, tényleg!