Olasz fórum

Olasz fórum

Meghalt Varga Zoli (1945-2010)

2010. április 10. - mbemba

Varga Zoli meghalt. Egy jó ember ment el közülünk.

Egyszer találkoztam vele. Egy barátom édesapja hívott annak idején focizni egy öregfiúk csapatba. Általában húsz, de inkább harminc évvel fiatalabbakkal játszottunk, akik közül a jobb szándékúak mosolyogtak rajtunk, a nagyképűbbek csak idétlenül vigyorogtak. Aztán vagy nyertünk egy góllal, néha kikaptunk ugyanannyival, de a lényeg, hogy a magabiztos srácok nem értették, hogy mi van a pályán. Ebbe a csapatba jött le a hazatérő Varga Zoli (1996 lehetett), már nem emlékszem, hogy mit játszottunk az óbudai salakos pályán, de azt tudom, hogy egy olyan ember volt közöttünk, aki tiszteletet, bámulatot kapott. Az ellenfél játékosai tudtommal nem ismerték fel, de azt látták, hogy feladatuk megoldhatatlan. Néztek, mint én annak idején a matek feladatokra.

Az öltözőben egy nagy gyermeket láttam. Egy olyan gyermeket, aki őszinte, szerény, véleménye pedig szentírás a társaknak. Ő volt Boka. Mikor levetette a pólóját, egy kisportolt, egy deka plusz nélküli testet láttam, miközben mellette emberek ültek, akiken plusz kilók lötyögtek, kisebb-nagyobb pocakok feszültek, én (a legfiatalabb) szintén pluszokkal küszködtem, lévén, hogy keresztszalag műtét után lábadoztam. Azóta is ezt teszem. Ezt azért írom le, mert úgy érzem, hogy szimbolizálta a megalkuvót és a nem megalkuvót. (hozzáteszem, hogy ott volt még Gyula – tudtommal nem régi focista –, aki itthon húzta le a régit, de nem adta alább Zolinál a kondit).
 
Aztán a Régi Siposban kötöttünk ki. Ott voltam én is, mert Gábor barátom papája tudta, hogy szeretném látni, kicsit megismerni Zolit. A társaság egy nagyon jót beszélgetett. Zoli tudta, hogy barátai között van, és nyílt volt, beszédes, okos, nagyon jó kedélyű, de harsány még véletlenül sem. Mesélte, hogyan élt Németországban – Münchenben, ha jól emlékszem –: szerényen, szolidan, mint egy helyi kispolgár, de tisztességben (videón 2,28). Hivatalnok volt: dolgozott fix pénzért, nem sokért, de tisztán.
 
Azért ment el, mert ezt nem láthatta itthon. Sem mikor Mexikóban kereket oldott (videón 1,58) (1968), sem mikor hazajött.
 
Mondta, hogy nem értette, hogy a régi játszótársak elvárták volna, jelezze hazajövetelét. Mondta, hogy talán egyszerűbb, ha sokan hívnak egy embert, mintha egy ember hív százat.
 
A minap az Óbesterben voltam, ahol a pincér-tulaj echte Cseh Tamás volt. Ezt persze rögtön megmondtam neki, és beszélgettünk egy nagyon jóízűt, adott egy cédét Cseh Tamásról a Duna tévé felvételeivel. Ma belenéztem, borzongtam, láttam Cseh Tamás édesanyját, hanglemezeket, a 60-as évekről hallottam igazat, kétségbevonhatatlant.
 
Varga Zoli ezt az igazat nem tudta elénekelni nekünk, de igazságát érezni lehetett. Akinek van füle a hallásra, hallja. Fogunk róla beszélni szép faasztaloknál, poharakkal a kezünkben, bólogatunk nagyokat. Ő pedig csak mosolyogni fog rajtunk!
 

A bejegyzés trackback címe:

https://olaszforum.blog.hu/api/trackback/id/tr71910154

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

proletar 2010.04.10. 20:30:25

Nyugodjék békében!

madbalee 2010.04.10. 20:39:07

Még mindig nem fogtam fel:( Béke poraira!

Csülök 2010.04.10. 20:59:01

A családomon kívül csaknem hatvan évem alatt eddig két embert sirattam meg, John Lennont és George Harrisont. Zoli volt a harmadik.
Isten veled "Vargazoli", kamaszkorom (méltó) bálványa.

bonsay 2010.04.10. 21:16:46

Koromnál fogva nem láttam Őt focizni, de rengeteg sztorit hallottam Róla.Mikor Albertnek 50 éves szülinapi meccse volt az Üllöin, hazajött /pedig nem voltak jóban/ Zoli is. Olyan fogadtatásban részesült a közönségtől amitől elérzékenyültem.Ekkor értettem meg igazán ki lehetett Ő a FRADI pályán.Nagyon sajnálom, hogy sose láthattam fénykorában.Nyugodj békében ZOLI!!!

tubicacézár 2010.04.10. 21:53:27

@bonsay: Én is ott voltam azon a meccsen, de gyerekkoromban láttam is Őt játszani. Nincsenek igazán szavak arra, hogy milyen futballista volt. A legpontosabban Esterházy írta meg valamelyik fociról szóló esszéjében vagy miben: "tunnel tick, tunnel trick Coltán Várgá", azazhogy a Vargazoli valakit oda-vissza fölbőrözött a berlini Olimpiai Stadionban, miközben ő megtudta, hogy két pont között a legrövidebb út az egyenes.
Fenomenális játékos és csak nagyon kevesek által megértett zseni volt. Isten nyugosztalja! Ha - ne adj'Isten - elmegy a Kese is, nem marad élő magyar futballista.

antitaxis 2010.04.10. 21:54:31

Hallottam ma a rádióban, hogy tehetséges volt, meg hogy jó focista, etc. Hát nem. Zoli ZSENI VOLT! Zseni. Ezt nem lehet másképpen mondani, minden más jellemzés alulbecsüli őt.
Sok élményem van vele. Csak egyet mondok el.
1967. A Fradi karácsonyi túrára indul Mexikóba. Búcsúmeccs a BEAC-pályán (ez a Skála, illetve most valami plaza). Kétszer negyven perc. Ez a Lakat-féle álom Fradi. Géczi-Novák-Mátrai-Páncsics-Juhász-Szűcs-Szőke-VARGA-Albert-Rákosi-Katona.
A páyláról mentek a reptérre, ezért folyamatosan cserélgették le a jaátkosokat. A sztárok mentek le legelőször. A Császár és tovább sorban. Zoli nem ment. Ő focizott. Mindent megcsinált, hiszen zseni volt. És nem akart lemenni, játszani akart. Mert imádott focizni, és ZSENI volt!
Zoli, soha nem fogalk elfelejteni.

Punxsutawney Mormota 2010.04.11. 00:12:44

Én sem láthattam Őt játszani. Viszont elég volt annyit tudnom róla, hogy édesapám - tősgyökeres Kispest drukker létére - miatta járt Fradi meccsekre.
Zoli! Nyugodj békében! Remélem könnyű lesz neked a föld...

turwall 2010.04.11. 01:36:40

disszidálását követően - gyerekként fel nem fogva tettének okait, elkeseredve attól, hogy valószínúleg sohasem láthatom többet zseniális mehgmozdulásait - több ízben rosszízü megjegyzéseket tettem rá.
Bocsánatot kérek.
Nyugodj békében.

nestrot10 2010.04.11. 05:11:48

Isten veled Varga Zoli! Fönn találkozunk!

Hattory Hanzo 2010.04.11. 08:06:50

Az origo-n fennt van egy dokumentumfilm, amit tavaly készített Vele a Duna Tv, Szerelmes Földrajz a sorozat címe, szerintem nagyon jó/szép.
Nyugodjék békében!

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2010.04.11. 08:18:30

@Hattory Hanzo: Itt a film a Duna tévén!

www.dunatv.hu/portal/musor/videotar?pid=321658

Amúgy is egy nagyon szép sorozat a Szerelmes földrajz!

franta 2010.04.11. 08:34:08

Nagyon megható volt, hogy már tegnap az UEFA honlapján (!) volt egy írás róla.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2010.04.11. 08:48:03

Gyönyörű film pincéről, félelmekről, Károlyi-kertől, kis Puskásról, cselekről, szerelemről, gimiről, magasugrásról, tesi 2-esről, Gellei gratulációjáról, az elmenetelről, nihilről, Fradiról, érvényesülésről, szabadságról, közönségről, a Labdáról, mércékről, a Várról, a Máról, a tiszta lakásról!

www.dunatv.hu/portal/musor/videotar?pid=321658

Kilgore Trout 2010.04.11. 09:24:55

Fogorvoshoz vittek '67 tájékán. 6 éves voltam. és kurvára féltem tőle. A fogorvos, látva remegésemet, megkérdezte, ki a kedvencfocistám? Mondom a Varga Zoli. Erre ő: szerinted ő sírna itt? Ettől kezdve, azt csinált a számban amit akart. Nyugodj békében Zoli.

sorokinV 2010.04.11. 10:18:24

@mbemba:

Csak nem Sanyi bácsi hívott focizni? :)
Ha igen, akkor üdvözlöm Szilvásit!

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2010.04.11. 10:26:30

@sorokinV: Nem! Bősze Gábor! (Sanyi bácsi neve így most nem mond sokat)
A csapatban volt még Varga Laci, Csaszi, Gyula, talán ismered őket. Zsögöd volt a csapat neve. Én sajnos már régebben kiszálltam a csapatból a térdem miatt.

Zolee57 (törölt) 2010.04.11. 10:30:20

Én egy 52 éves manusz vagyok,de a hozzászólásokat is csak könnyel a szememben tudtam elolvasni! Egyszer,úgy 15-16 éves korom körül valaki mesélte, hogy Varga Zoli az egyik bajnoki meccsen úgy eldugta a labdát,hogy a két hátvéd,akik szerelni akarták,lekoccintatták egymást!Aztán már csak simán imádtam és imádom ezután is mint focistát valamint Embert!Nekem mondhat bárki bármit,Ő volt a világ harmadik legjobb focistája Pelé,Puskás,VARGA Z.
Most már sajnos a "fönti"csapatba játszik és ott is a legjobbakkal!Nyugodj Békében!

sorokinV 2010.04.11. 10:33:48

@mbemba:

Látásból biztos. Nekem is egy Gábor nevezetű haverom apukája focizgatott néha Varga Zolival, de mi nem játszhattunk, mert bénák voltunk. A mi feladatunk a meccs utáni sörözés végeztével kirótt hazaszállítás volt. :)

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2010.04.11. 10:52:47

lázók: A Duna tévé anyagában (Szerelmes földrajz) vannak ilyen filmfelvételek!

www.dunatv.hu/portal/musor/videotar?pid=321658

@sorokinV: Ruszthy Gyula volt még a csapatban (tudtommal Zoli jó barátja), Csaszi (Császár, talán János), Bősze Gábor (Kefe), Varga Laci, meg Ádám volt a kapus. És én nagyon büszke voltam, hogy velük játszhattam a Zsögödben.

meis (törölt) 2010.04.11. 10:53:01

Nyugodjék békében.

Miért van az, hogy a magyar mentők miatt megint meghalt valaki, és a magyar mantők megint csípőből hazudnak és a helyszínen tartózkodó tanúk egész sorának mond ellent az a csökött rovarfejű mentős szóvívő?

meis (törölt) 2010.04.11. 10:55:37

...mindenesetre ha németországban maradt volna, lehet, hogy még ma is élne.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2010.04.11. 11:08:21

Látom, hogy a Duna tévé honlapján a link nem oda ugrik, ahol a Szerelmes földrajz Zoliról szóló része van.

A hármas blokkban van, címe Félúton (Hazafelé)

www.dunatv.hu/portal/musor/videotar?pid=321658

oleandro 2010.04.11. 11:25:36

Köszi ezt az OFF-ot!
Szörnyű ezt mondani, de biz. szempontból szép, hozzá illő halála volt.

CCCP 2010.04.11. 12:16:31

Focizni sajnos még nem láttam, de az nagyon tetszett amikor hazajövetele után a Fradiban edzősködött és gatyába rázta a csapatot. Olyan fiatal játékosokat épített be akik Ő előtte senkik voltak, nélküle sajnos el is tűntek a süllyesztőben.

Tetszett a bátorsága ahogyan felvállalta a nyers igazság kimondását a Fradiról, a fradi játékosok edzettségi állapotáról és mentalitásáról. Kimondta hogy Ő 50 évesen jobban fut a mint játékosok.
Sajnos a Fradit a mai állapotába juttatóknak sikerült Őt kipiszkálni, pedig nagyon klassz kis csapatot hozott össze. Szerintem vele rendszeresen ott lett volna a csapat az európai kupákban.

A TV-ben volt egy olyan jelenet, hogy a csapat az edzésen két részre volt osztva. Az egyik fele a pályaedzővel, ha jól emlékszem Rubold volt a pályaedző, a másik Zolival edzett. A pályaedző a korlátnak dőlve dumált valakivel, mikor az egyik játékos hangosan bekiabál, hajtsunk gyerekek, hajtsunk, félig a játékosok félig a pályaedző felé tekintve. A pályaedző bambán odanéz nem csinál semmit folytatja dumálást mintha semmi sem történt volna, meg sem érintette. Ilyen volt Zoli hatása a játékosokra, sikerült valamit elindítania, de sajnos magyar ugar túl erős volt vele szemben.

Nagyon visszavártam a Fradi kispadjára, sajnos ez már nem teljesülhet.

Da Moon Iz Black (Saigo O Wasamono) 2010.04.11. 12:25:03

Nyugodjék békében. Még én is megkönnyeztem, egy igaz ember távozott!
süti beállítások módosítása