Írtam egy mailt kérve benne egy komenetelőt (most már tudom, hogy ő Horváth Anett, http://giuliettamasina.gportal.hu/), hogy írjon nekünk kicsit Giulietta Masináról. Ecco!
Federico Fellinit, a világhírű, zseniális rendezőt nem kell bemutatni, jóformán az egész világ ismeri nevét – bár a percsztárokat előtérbe helyező közízlés, és a nem túl fényes média miatt ma már csak egy szűk réteg foglalkozik a filmjeivel. Az ő örök társa, múzsája, ihletője egy parányi, de emellett varázslatos egyéniségű színművésznő: Giulietta Masina (1921-1994) – akit Olaszországban „Nemzet Csillaga” jelzővel illetnek. Olyan nemzeti kincs, mint nálunk Ruttkai Éva, vagy Domján Edit.

Tízéves koráig nem járt iskolába, nagynénje művészi órákra járatta, később gyerekszínészként is játszott kisebb-nagyobb szerepeket színházban, és rádióban. Tizennyolc évesen sikeresen felvételizik a Drámai Művészetek Akadémiájára (az olasz Színművészeti Egyetem), a bizottságot teljesen meglepte a fiatal lány őstehetsége – azt hitték, színészszülők gyereke – annyira vérében volt a szakma. Masina nagy bánatára a szülők közbeszóltak: ragaszkodtak hozzá, hogy halassza el a színi iskolát – úgy vélték, hogy előbb szerezzen egy civil, biztos szakmát. Masina beiratkozott az olasz bölcsészkarra, később irodalom diplomát szerez. Az egyetemi évek alatt sem hanyagolja a művészetet: az Egyetemi Színpadon nagy sikereket arat, különböző műfajú darabokban (klasszikus drámától a commedia dell’ arteig) változatos szerepkörben mutatkozik be. Csatlakozik az Eiar zenei és komédia társulathoz, emellett kávéházakban énekel, táncol, hegedül. Egy színikritikus felfigyel az ifjú tehetségre, és rádiós főszerepre kéri fel: megkapja a Cicco és Pallina sorozat női főszerepét. Óriási sikert arat, Masina neve egy csapásra közismert lesz Olaszországban.

Giulietta első terhességével egy baleset miatt elvetél, második gyermeke újszülött korában hal meg. Gyermekágyi lázat kap, melynek szövődményeként nem lehet többé gyereke. A Fellini házaspárt lelkileg még jobban összehozza az átélt tragédia, szerelmük még jobban elmélyül.
Azt az űrt, amit a gyermekvállalás kilátástalansága okoz, a munkába fektetik bele. Giulietta színházban egyre nagyobb szerepeket kap, egy varietétársulattal sokat utazik. Fellini neve egyre jobban cseng a filmiparban, tehetséges forgatókönyv íróként, rendező asszisztensként tartják számon. A művész házaspár egymás útját egyengeti, Giulietta fokozatosan a filmiparba kerül: első jelentősebb szerepe egy tragikomikus prostituált lány Lattuada: Nincs irgalom c. filmjében. Jellemábrázolása annyira magával ragadó, hogy Ezüst Szalag-díjjal tüntetik ki.
Ezek után Giulietta egymás után aratja a sikereket: noha a producerek beskatulyázzák bohókás prostituáltnak, (korai filmszerepeit nagy százalékban ezek a karakterek teszik ki), számos díjat nyer, bár az igazi főszerep még várat magára.

A másik kiemelkedő sikere Fellini: Cabiria éjszakái (Le notti di Cabiria) címszerepe. Giulietta legkedvesebb szerepe, ezt a karaktert szerette legjobban, az életigenlő, temperamentumos, bizakodó Cabiriában inkább magára ismert – a félnótás Gelsomina számára csupán színészi munka volt. A Júlia és a szellemekben (1965) cím és főszerepet játszik: a lelki problémákkal küzdő, gátlásos polgárasszony nem azonos az igazi Giuliettával, „Giulietta Boldrini” igazából Fellini alteregója, ahogy Gelsomina is. Masina teljesen más egyéniség volt, mint a szellemek Júliája. Ezeken a szerepeken kívül Giulietta számos más filmben játszott fő- és mellékszerepet (filmográfiája harminckét filmből áll), játszott többek között angol, francia, NSZK-filmben, alakításai itt is tökéletesek, változatosak, bár ritkán kapott egyéniségéhez méltó feladatot. Nála a minőség előbb volt a mennyiségtől: ugyan számtalan felkérést kapott (többek között egy öt éves hollywoodi szerződést utasított vissza Fellinire hivatkozva), viszonylag ritkán állt felvevőgép elé.
A kezdeti sikerek után férje ritkán adott neki szerepet – mégis ezekben is ott volt: Masina fontos háttérmunkákat látott el azokban a Fellini filmekben is, ahol nem szerepelt. Giuliettát saját hazájában kedvelték a legkevésbé: sokan irigyelték Fellinivel való tartós szerelmi kapcsolatáért, gyakran élcelődtek a külsején – elfeledvén azt, hogy ő eredetileg színésznő, nem pedig feltupírozott divatikon. Ugyan Masinának minden adottsága megvolt ahhoz hogy szexszimbólum, díva legyen, ám túl tehetséges volt ahhoz, hogy beálljon a sorba, nem volt hajlandó plasztikai műtétekre, a természetesség híve volt. Neki nem volt szüksége felszínes csillogásra: személyes varázsa, színes egyénisége, pozitív kisugárzása így is közkedveltté tette. Ennek ellenére mégsem örült neki, mikor „bohócnak” hívták – ő ízig-vérig nőnek érezte magát, a groteszk imázs nem volt a sajátja – csupán egyes filmszerepekre korlátozódott.
Sajnos a két nagyszerű művészt média-celebbé degradálták a bulvárlapok, Fellini nőügyeiről visszhangzott a sajtó – noha ezeknek csak egy kis töredékében volt némi valóságmag, nagy része csak hamis hírverés. Federico, és Giulietta – ahogy barátjuk, az újságíró Tullio Kezich írta: ötven éven át teljességgel monogám maradt. Ha időnként bele is keveredtek egy házon kívüli futó kalandba, képtelenek voltak egymás nélkül élni, még idős korukban is rajongó szerelemmel
.jpg)
Az idős Fellini teljességgel belebetegedett, mikor megtudta, hogy Giuliettának gyógyíthatatlan agytumorja van. Lelkileg annyira megviselte a rendezőt, hogy elveszítheti Giuliettát, hogy szívműtétje után agyvérzést kapott, melyből nem gyógyult fel: 1993 őszén végleg eltávozik. Giulietta Masina csupán négy hónappal éli túl szeretett Federicóját, hiszen életét nélküle értelmetlennek tartotta – ez nem csupán banális hírverés, hanem közeli ismerőseik szerint: tény.
Horváth Anett (http://giuliettamasina.gportal.hu/)