Ott vannak azok a hatalmas üzletek, benne a hatalmas polcokkal, rajta az árutenger, s a tömeg megpróbálja mind kivinni keskeny, szakadatlanul kattogó pénztárgpekkel elátott szűk csatornákon, de bármennyire is igyekszik ez nem sikerül neki.
A Repubblica kétoldalas cikke nagyon hatásosan tálalja az adatokat az áruházláncok megmaradó élelmiszereiről: naponta 1 millió 600 ezer adag, vagyis durván 640 ezer ember napi háromszori étkezése megy veszendőbe. Rögtön az elején nagyon fontosnak érzi tisztázni a lejárt szavatosságú termékek minimum kétféleségét: vannak a záros határidőig elfogyasztandók, másodszor pedig a záros határidőig lehetőleg elfogyasztandók. Ha egyik, ha másik termékfajtáról van szó lényeges, hogy a termék ne maradjon ott a polcon, s hogy mit lehet csinálni?
A megoldás az lenne – pénzt spórolna így áruház, termelő és vevő is –, hogy még idő előtt elkeljen az áru, s ne a megsemmisítés, esetleg annak valamilyen újrafeldolgozása legyen a következő lépés (húsból lehet állattenyésztésben táplálék, zöldségből, hűsból, kenyérből biogáz; hússzeletekből, csirkecommból például szappan, tejből, tejtermékekből eledel állatoknak, esetleg újra az embernek). Ilyen, vagyis a termékeket utolsó percekben értékesítő eladóhely egyelőre kevés van Olaszországban – legalábbis a cikk szerint. A Coop mindenesetre 380 ilyen hellyel rendelkezik; a Banco Alimentare (Élelmiszerbank) 40 eladóhellyel dolgozik. Egy bolognai egyetemi szakember említi, hogy a helyi Conaddal dolgoztak együtt a korábbiakban, s akkor 2003-ban 172 tonna élelmiszert sikerült útba igazítani, így évente csak 90 tonna kerül ki az üzletekből.
Az élelmiszerek közül a kenyér az, amelyik leginkább megmarad – főleg a nagy láncok vonatkozásában igaz ez –, 15 százalékot emlegetnek. A lista második helyén a zöldségek állnak 10 százalékkal, míg harmadik helyen a joghurtok vannak 3-5 százalékkal, illetve a tej 2-3-mal. A hentesek pultjain az olasz hússzövetség szerint 1,8 százalék frissen szeletelt áru marad. A különféle száraztészták – hosszú szavatosságuk miatt – gyakorlatilag tejes mértékben elkelnek. Ne feledjük olasz adatok ezek.
A Coop élelmiszerminőséggel foglalkozó szakembere (Renata Pascarelli) szerint jobbak lennének a mutatók, ha angol mintára, az üzletekben olyan részlegeket alakítanának ki, ahol 30-50 százalékos kedvezménnyel árulnák a szavatossági idejük lejárta felé veszélyesen közeledő termékeket.
Angliát amúgy is mintaként emlegetik, hiszen a lejárt szavatossági idős, azonban fogyasztható termékek eladása terén az élen járnak, s így jóval kevesebb terméket semmisítenek meg. Aki nem hiszi járjon utána vagy kattintson utána!