Olasz fórum

A világ legszebb hajója

2015. január 14. - mbemba

vespucci.JPGA tietek a világ legszebb hajója! – ezt üzente vissza a nyílt tengeren egy repülőhordozó kapitánya, miután az úton lévő Amerigo Vespucci kapitányától hajójának beazonosítását kérte. Ha valaki ránéz erre a hajóra, az tudja, hogy az amerikai hajó kapitánya nem mondhatta ezt olyan sokszor életében, és valószínű, hogy megállapításával igaza is volt.

A Vespucci 1931-re készült el, és eleve gyakorlóhajónak készült – ma is az. Ma is van fedélzetmester, aki síppal adja át a parancsokat, a vitorlavászon természetes anyagokból készült, … egyszóval minden úgy történik, ahogy régen volt.

Az Amerigo Vespucci ma is az olasz flotta része és fedélzetén jelenleg is folyik a kiképzés. A katonai célokon kívül a hajó nagyköveti szerepben is járja a tengereket, hirdetve az olasz mesterek tehetségét, munkáját és – szerintem leginkább – szépérzékét. Illetve van, amikor reprezentációs célokra vetik be: az 1960-as római olimpiára például a Vespuccival érkezett az olimpiai láng Görögországból Olaszországba, Siracusába; horgonyzott már Új-Zéland partjainál is, az America’s Cup-ra érkezve, vagy a portsmouth-i kikötőben, mikor a trafalgari csata felidézése volt a fő esemény. De egyszer tettek vele világkörüli utat is.

Az olasz wikipédia említi, hogy második világháború után hajónk a háborús kárpótlás jegyében Szovjetunió kezébe került, azonban arról nincs szó, hogy 1946-ban hogyan lehetett már ismét az taljánoké. Manapság az olasz haditengerészet legrégebbi hajója, de hozzá kell tenni, hogy 2006-ban egy átfogó felújítást végeztek rajta La Speziában.

A tengereken általános szabály, hogy az óceánjáróknak elsőbbségük van. Ellenben, ha a világ tengerein feltűnik a Vespucci, akkor az óceánjáró kikapcsolja a motorokat, elengedi a csodahajót, három szirénahanggal üdvözli az Amerigo Vespuccit, tiszteletét kifejezve a szépség és tudás előtt.

Így van ez jól!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://olaszforum.blog.hu/api/trackback/id/tr57075053

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

David Bowman 2015.01.15. 18:25:45

A vitorlás nagyhajóknak elsőbbsége van a géphajókkal szemben. Minden géphajóvan szemben.

2015.01.15. 21:03:26

hát ezért van a kerékpárosoknak is elsőbbsége az autókkal szemben...

kneissl 2015.01.15. 21:52:00

A vitorláshajó előnyét biztosító szabály onnan fakad, hogy a géphajó (mivel nem az adott irányú szél hajtja) jobban tud manőverezni mint a vitorláshajó, ezért egy kitérési manővert könnybben tud végrehajtani.

A legtöbb bringás viszont ügyesebbnek gondolja magát az autósoknál, úgyhogy éppen nekik kell emiatt kitérni...
:-)

telkoe 2015.01.15. 23:30:28

A tengereken általános szabály, hogy az óceánjáróknak elsőbbségük van.
A tengereken (barmilyen vizen) a COLREG hatarozza meg az utjogot, lehet benne olvasgatni.

Ellenben, ha a világ tengerein feltűnik a Vespucci, akkor az óceánjáró kikapcsolja a motorokat,
... es ha igy tenne, igencsak kitolna sajat magaval.

Morrancs 2015.01.16. 10:04:36

Egy vitorlás hajó nehezen tud fékezni, az az érzésem, pláne hátramenetbe kapcsolni. :D
Vannak ésszerű helyzetek. A vasúti átjáróban sem várjuk el a tehervonattól, hogy az álljon meg, amikor az autónak ez könnyebb feladat.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2015.01.16. 10:19:59

@Morrancs: Láttál már olyat, hogy nőt előreengedtek, bár a férfi volt a gyorsabb és erősebb? :)

Morrancs 2015.01.16. 10:38:36

@mbemba: Nem értetted meg, amit írtam. :)Nem baj, még fejlődhetsz. ;)

owlie 2015.01.16. 12:56:43

egyikőtök sem értette: az óceánjárók nem azért engedik el a Vespuccit, mert az képtelen fékezni, hanem mert tisztelegnek előtte.

odamondó 2015.01.16. 15:48:20

Szerintem elég lenne a wikit elolvasni és kiderülne mi az igazság.

Olaszoknál szokás ez, hogy elengedik a hajót és 3at szirénáznak.

Azért érdekes lenne ha más országok hajói fékezgetnének ezért.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2015.01.16. 19:20:54

@odamondó: ,,Szerintem elég lenne a wikit elolvasni és kiderülne mi az igazság."

És a kör bezárult! :) Ez az információ az olasz wikipédiáról származik.

odamondó 2015.01.16. 21:04:27

@mbemba: ja valószínűleg valami olasz patriota írta. Az angol verziónak jobban hiszek.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2015.01.18. 09:52:02

@odamondó: Lényegében ugyanazt írja, mint az olasz!

en.wikipedia.org/wiki/Italian_training_ship_Amerigo_Vespucci

Most már el lehet hinni, hogy van még elegancia! A tengeren legalábbis! :)

telkoe 2015.01.19. 09:47:02

@mbemba: ehm, igazabol sikerult jopar butasagot osszesuritened....
A tengereken általános szabály, hogy az óceánjáróknak elsőbbségük van.
A tengereken az altalanos szabaly (COLREG) szerint a vitorlas utjogos a gephajoval szemben (par kivetelt eltekintve).

ha a világ tengerein feltűnik a Vespucci, akkor az óceánjáró kikapcsolja a motorokat, elengedi a csodahajót, három szirénahanggal üdvözli az Amerigo Vespuccit,
A wiki szerint:In Italy, passenger ships traditionally yield to the Amerigo Vespucci
Magyarul csak Olaszorszagban, az utasszalito hajok ... a yield to messze nem "leallitja motort" jelenti.

Most már el lehet hinni, hogy van még elegancia! A tengeren legalábbis! :)
Ezt mondta Schettino kapitany is :)

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2015.01.19. 09:58:55

@telkoe: Hiába na, vannak képességeim és ebből erre, ennyire futja!