Olasz fórum

Da Vinci a szultánnak szánta, Norvégiában landolt

2015. január 20. - mbemba

da-vinci-bridg-norway.jpgA hidak önmagukban is gyönyörű építmények, egyeseknek azonban még szép történetük is van, például Leonardo Da Vinci Norvégiában megépült hídjának. 2001-ben a norvég királynő adta át a forgalomnak a csakis helyi anyagból – itt fából – és csakis helyi munkaerővel épült hidat.

A kép eredete: http://hiconsumption.com/

Török könyvekben, ha Isztambul hídjairól van szó – vannak közöttük érdekesek, gyönyörűek –, gyakran előfordul, hogy említést tesznek egy Leonardo-rajzról, néha be is mutatják azt. Nos, ezt a rajzot egy stockholmi kiállítás során látta egy norvég építész (és festő), Vebjorn Sand és meg is építette azt. Nem kőből, ahogy azt Da Vinci tervezte, hanem fából. Az Oslo közvetlen közelében fekvő, As nevű városka hídján gyalogosok és biciklisek kelhetnek át egy autópálya (az E18-as) felett.

leonardo_bridge.jpgA hidat Leonardo Da Vinci eredetileg az Aranyszarv-öböl fölé tervezte. Két forrás van, amelyikből az információk származnak: egy leicesteri kézirat részét képező vázlatrajz, illetve egy régi török nyelven íródott levél, alighanem a fordítása annak, amelyben Da Vinci felajánlotta szolgálatait a szultánnak. A tervek szerint ez a híd egy ívben haladt volna át a víz fölött, körülbelül 200 méternyi hosszan.

Van egy hagyomány, amelyik úgy tartja, hogy Da Vinci lett volna II. Bajazid szultán építésze és festője, azonban valamilyen oknál fogva, erre nem került sor. Van, aki úgy emlegeti, hogy az olasz tudós azért nem lett II. Bajazid udvari embere, mert a szultán kivitelezhetetlennek gondolta a hidat.

Mindenesetre Da Vinci hídja 500 évre rá Norvégiában megépült.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://olaszforum.blog.hu/api/trackback/id/tr647091957

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Józsi01 2015.01.25. 09:18:17

Mily pompás, mily nagyszerű ember ez a De-Vinci!!!
Nem akárkinek hanem magának a török szultánnak akart hidat építeni, jó pénzért.. Mi magyarok ezerszámra hullottunk a "keresztény, szolidáris" Európa érdekében. Addig ilyen nagyszerű felvilágosult emberek pedig aranyért bármire hajlandóak voltak. Ezeket az embereket ajnározza minden haladó értelmiségi, liberális.

Gratulálok!!!!

jet set 2015.01.25. 09:38:25

De ez nem 200 méteres.

gizmo26 2015.01.25. 10:18:56

Fasza kis autópálya felüljáró. Azok az ívek ís fából vannak? Mert innen bizony vasbetonnal kátszik. Ha meg fa, akkor hogyan bírja a vizet, az esőt, a havat?

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2015.01.25. 10:20:42

@Józsi01: Könyörgök, ne vigyük el egy ilyen irányba ezt a posztot is!

@jet set: Így van! Ez 100 méter, a többit pedig már írtam: az eredetivel ellentétben ez fából van.

Az eredeti több, mint 200 méteresnek készült, 23 méter szélesnek, legmagasabb pontján 40 méterre lett volna a víz felett.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2015.01.25. 16:27:48

@gizmo26: Én az anyagát így nem tudom megállapítani, de szerintem, ha fából készült, valamilyen kezeléssel, kiképzéssel biztosan tudják gondozni. Vannak mindenféle fából készült hajók, tutajok, ad absurdum székelykapuk, amelyek évtizedek óta bírják az esőt, szelet, mindent.

Ráadásul, írtam az első bekezdésbe, hogy csak közvetlen környezetből szerzett anyagokból készült - egy, ha jól emlékszem, európai program miatt. Szerintem így még valószínűbb a csak fa.

De én távolról sem vagyok műszaki ember, vagyis... :)