Mert ha vannak újgazdagok, akkor vannak újszegények is. Azokról lenne szó, akik úgy érzik, hogy a kibontakozó gazdasági válság idején sok mindenről le kell mondaniuk.
Hogy ez a jelenség érthetőbb legyen a Repubblica firenzei kiadása interjút készített egy családanyával, azt tudakolva hogyan éli meg az új helyzetet: ,,Egy ingatlanos batárnőmmel beszéltem, aki azt mondta, hogy Boccaccio utcai házunk 10-15%-kal ér kevesebbet, az egy évvel ezelőttihez képest.” A házat Andreina P. (cégtanácsadó) férjével (állami cégnél vezető) és két gyermekével (15 és 17 évesek) lakja. A jó keresetekkel rendelkező család lássuk, hogyan érzi, mire nem elég az ottoni költségvetés. ,,Nincs pénz a havomta egyszer a fodrászra, a gyakoribb vacsorákra a barátokkal, a havi három-négy könyv megvásárlására, illetve nincs lehetőség megfizetni a baráti, immár bizalmas magánfogászt és nőgyógyászt.”
Úgy érzik, hogy nincs idő az olvasásra, ehelyett ki kell teregetni, mert ugyebár a bejárónőre sem futja. Úgy érzik, hogy sokszor kicsinyesnek kell lenniük és Andreina erre is hoz fel példákat: ,,mikor barátokkal elmegyünk vacsorázni, már mindenki a magáét fizeti, a múltkor azt is kellett tisztázni, hogy valakinek a tiramisùja olcsóbb, mint a másik édesség és ezen folyt a diskurzus; máskor az összegyűjtött számlák között ott volt a születésnapomra vásárolt 12 eurós virág ára is – nem volt jóérzés, azt is felszámolni.”
És ahelyett, hogy a havi 60 eurós távolsági örökbefogadásra menne a befizetés, inkább a biztosítás a fontos (a mai középárfolyam 1 euró = 271 forint).
A szintén firenzei Alfredo Correani a Coluccio Salutati utcában dolgozó fodrász, azt találta ki, az új gazdasági helyzetre való válaszként, hogy a hozzá betérő vendégek, akik havi 700 euróból, vagy kevesebből élnek, továbbá a nyugdíjasok, diákok, alulfizetett vagy munkahely nélküli munkások féláron juthassanak hozzá szolgáltatásaikhoz. Mindezt nem kell bizonygatni, papírokkal alátámasztani. Ennek ellenére, nem hozott pezsdülést a fodrász vagány döntése, Alfredo szerint azért, mert a toszkán emberek is szégyellik keresetüket nagydobra verni, különösen, ha az kicsike. ,,hetente átlagban tízszer élnek a sconto lehetőségével”. Amúgy, így a via Salutatiban egy hajmosás 2 és fél euró, a hajvágás 9, a pedikűr pedig 22.
Toszkánában – ugyanúgy, mint egész Olaszországban – a Lidl üzletekben kampány indul: egy percig ingyen lehet vásárolni, egy bizonyos napon – ünnepelve az üzlethálózat születésnapját –, vagyis minden, ami a kosárba kerül 60 másodperc alatt, azért nem kell fizetni. A játékban (?) nem mindenki vehet részt, csakis, a jelentkezés után kisorsolt szerencsések (?).
Amúgy, Toszkána, azzal számolhat, hogy a gazdasági világválság és -hisztéria következtében 8000 ezer munkahely szűnik meg. Ha minden igaz, akkor a divatszakma, a gépipar és a turizmus lesznek az ágazatok.