Olasz fórum

Olasz fórum

Carpaccio, alias Kárpátok? (szótörténet 16. )

2009. március 17. - mbemba

A carpaccio egy manapság egyre divatosabb fogás. Azonban ezúttal nem receptként kerül terítékre. Azért van az asztalon, hogy posztoljunk egyet nevének eredetéről.

Carpaccio egy reneszánszkori festő volt és velencei, de ő legkevésbé sem sejthette, hogy névadója lesz ennek a kajának. Barbara Colonna etimológiai szótára szerint 1963-tól színesíti életünket ez a remek fogás, merthogy akkor egy bárónőnek (Amalia Nani Mocenigo) a doki megtiltotta a sült hús fogyasztását. Ezért egy jónevű szakácsbarátja, Giuseppe Cipriani, a Harry’s Bar tulajdonosa kitalálta ezt a nyershúsból készülő étket. Akkor volt a Palazzo Ducale termeiben egy Carpaccio kiállítás és az ott pirosló, fehérlő színek jutatták eszébe az éppen készülő húst. Hát így lett carpaccio a neve ennek a fogásnak.
 
Marhahúsból készítik leggyakrabban a carpacciót, de böngészkedve láttam, hogy kardhalból is készült már.
 
Este, alvás előtt, úgy gondoltam belenézek a jó öreg Tolnai világlexikonba, lássuk mit írnak Carpaccióról. Nos, ezt találtam: ,,Nevét Carpatius-nak is írta, amiről magyar származásúnak tartják." Az olasz wikipédia is említi, hogy hívták őt Carpathiónak.

A bejegyzés trackback címe:

https://olaszforum.blog.hu/api/trackback/id/tr281003007

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pirandellus 2 2009.03.17. 11:17:52

Sajnos, a részletes Carpaccio-szakirodalomban nincs bizonyíték, de hipotézis sem, hogy a festő a Kárpátoktól jött volna. Viszont az ellenkezőjét sem bizonyítja senki és semmi. Legalábbis az őseiről nincs adat.

Pirandellus 2 2009.03.17. 11:19:54

Nem értem azt, hogy "trackback cím". Nem baj. A blogok bonyolult világában még száz angol szakkifejezést sem értek.

Pirandellus 2 2009.03.17. 11:20:11

Nem értem azt, hogy "trackback cím". Nem baj. A blogok bonyolult világában még száz angol szakkifejezést sem értek.

Pirandellus 2 2009.03.17. 11:22:02

@Pirandellus 2:
"rss feed" - Na ezt sem értem. Nem baj. Ha legalább ezt a 2-t, meg közkivánatra a 3. legfontosabbnak kikiáltott ilyesmit érteném, tán én is csinálnék olasz blogot. Róma-blogot, ilyen nincs még.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2009.03.17. 11:35:57

@Pirandellus 2: Én is így vagyok ezzel, mármint a trackback kapcsán. Jó a neved!:)) Első olaszul olvasott könyvem a Mattia Pascal két élete.

Hirtelen arra gondolok, hogy ha lenne ténylegesen magyar vonatkozása, akkor Tolnay megpróbált volna utánajárni, talán.
Egyébként, ha van kedved Róma-poszt (esetleg más táma) írására, akkor a hely itt van!

KeeperBp 2009.03.17. 11:43:50

Ez a lehetőség másnak is adott ami Pirandellusnak?

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2009.03.17. 11:48:45

@KeeperBp: Egy határozott igennel válaszolok:))
Persze, amennyiben a szerkesztőség (:)) súlyos kivetnivalót érez a tartalomban, akkor fennatartja a jogot a szerzővel való egyeztetésre.
De szerintem az eddigi tartalmakból kiderül, hogy mit képzel jónak a szerkesztőség. :))
A nicknévre, ha érkezik egy levél, akkor máris előrébb vagyunk.

KeeperBp 2009.03.17. 12:02:24

Jól van, amennyiben lesz egy kis időm, írok nektek bejegyzéseket.
Az őseim olaszok voltak (Genovaból), és párszor voltam Olaszországban. Érdekes így kimenni, hogy senkit nem ismersz, elvileg egy számodra új világ, de mégis van egy olyan érzésed, hogy haza mentél. A többiekkel való beszélgetésekből kiderült, hogy én másképpen látok ott sok mindent.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2009.03.17. 12:52:44

@Pirandellus 2: Igen, ez a helyes kifejezés! :))Szétfeszíti kereteit, lehetne mondani modortalanul. :)

popp · http://koncertblog.com/ 2009.03.17. 13:59:56

Na akkor ez a Kárpáti-fogás, jól elfér az étlapban a Jókai-bableves és az Újházy-tyúkhúsleves mellé. Azon viszont meghökkentem, hogy csak 1963 óta ismert étel.

http://klematisznaploja.blogspot.com/ 2009.03.18. 16:03:19

A festőről nem nyilatkozom, de a carpaccio, mint recept nem megvetendő valami...nyam-nyam :)
süti beállítások módosítása