Olasz fórum

Olasz fórum

Meghalt Enzo Bearzot

2010. december 21. - mbemba

Bearzot pontosan az ellentettje volt Trapattoninak – sok szempontból. Utóbbinak mindig kell valamit mondania – szerencse, hogy szellemes ember –, előbbi viszont csak akkor beszélt, ha muszáj volt. Jellemző, hogy miután elhagyta a válogatottat, szavait csak nagyon-nagyon ritkán hallhattuk. Trap mindent megnyert klubcsapataival, Bearzot még csak nem is nagyon edzett egyesületet – a Pratót még pályája legelején.

Viszont egyszer nyert, egy világbajnokságot! S az az egy többet ér minden másnál, mit a fociban nyerni lehet. Többet, mert olyan csapattal lett világbajnok, amelyikben már csak ő bízott. ,,Az én mentalításom fog győzni.” – mondta a vébé előtt: ,,A többi csak olasz fecsegés, én pedig nem fecsegek. Ebben én nem vagyok olasz!” Hihetetlenebb sorozatot, mint 1982-ben nem mutatott soha, senki. Gondoljunk csak bele újra! Döntetlen Peruval, Kamerunnal, Lengyelországgal – továbbjutás a csoportból győzelem nélkül –, majd Argentína, Brazília, Lengyelország, s Németország is vereségre volt ítélve.
 
De a világbajnok csapat építését már évekkel korábban elkezdte. Egy ideig együtt volt kapitány Bernardinivel, majd 1977-től egyedül irányít, s a 78-as vébére már szép csapatot állít ki (negyedikek Argentínában). Szépen fociztak, de még volt munka. Azonban a legfontosabb az volt, hogy már tudta akkor, hogy kikben bízhat, kikben kell bíznia. Például Rossiban! Vagy szűkebb értelemben vett honfitársában, a szintén friuli Zoffban – 90-es évek végén láttam őket együtt Udinese-meccsen –, meg Cabriniben, Gentilében, Scireában, Tardelliben... Többnyire a Trap-féle Juve-játékosokban.
 
S nyert! S nyert, mert bízott a tervében, s azért, mert, mint elmondta látta az NSZK-ban (74-es vébé), hogy mi lett az olasz csapatból, miután az anarchia győzött. Sajtócsendet akart, nem engedte nyilatkozni játékosait, csak az egy szem Zoff állt ki rendre a sajtótájékoztatóra. Ő pedig bízott minden kiválasztottjában, s legfőképp Rossiban a totóbotrányban eltiltott, majd a botrányból kimászó cingár csatárban. Ő pedig hálás volt. Mint mesehős, olyan volt Pablito: csak lőtte a gólokat, argentinoknak, braziloknak, lengyeleknek, németeknek.
 
Csapata győzelmével egy életre kivívta a tiszteletet. A 86-os bukás nem vet árnyékot a 82-es csodára.
 
Enzo Bearzot 1927. szeptember 27-én született a friuli Aiellóban. Egyszer játszott az olasz válogatottban, mégpedig a Népstadionban. Puskás őrzése volt a feladata: mi nyertünk 2-0-ra. Az első gólt Puskás szerezte a 80. percben (az Interben Nyers Istvánnal focizott együtt).
 
Senki nem irányította többször (száznégyszer) az olasz válogatottat.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://olaszforum.blog.hu/api/trackback/id/tr892530320

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

madbalee 2010.12.21. 15:49:16

Hát igen, ott, azon a VB-n lenyomta a Maradonával felálló Argentínát, Az egyik legszimpatikusabb, és égerősebb támadó szekciójú Brazíliát Zico-val, és a 80-as évek német sokszoros VB döntős NSZK-ját.

Nagy mester volt!

mérien 2010.12.22. 09:28:23

Kedves Mbemba!
Jó volt olvasni: mind tartalmi, mind pedig helyesírási szempontból. Köszönet érte.

Asidotus 2010.12.22. 10:25:13

az általános iskola előtti nyáron néztem apámmal a spanyolországi vébét, és én kb. akkor lettem Juventus-szimpatizáns, ami később fanatizmusba jutott (az már felnőtt fejjel). Nem csak a vb-győztes olasz válogatott fele, hanem a korszak legnagyobb sztárjai, mint pl. Platini is ott landoltak a zebramezben.

Feyyaz 2010.12.27. 10:51:07

Üdvözlet az Olasz Fanoknak,de rég jártam már erre!
Nagy élmény volt a '82-es VB,magyar szempontból is!
Mbemba,neked megvan-e Paolo Rossi önéletrajzi könyve,melyben élénken tiltakozott a bundabotrány miatti eltiltása miatt?
És mikor fogod magyarra lefordítani nekünk? :)

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2010.12.27. 17:14:27

@Feyyaz: Hát mikor ingyen elküldöd nekem, :) merthogy nincs meg.

Érdekel a könyv, de ha meglenne sem biztos, hogy egyből neki esnék. Akarom mondani, hamarabb fogok én Besiktas-meccset nézni Isztambulban, minthogy elolvasom. A történet egyébként megvan, talán pontosan a könyvéből idézve.

A napokban olvastam, hogy mikor Zico őrzését kellett kijelölnie, akkor megkérdezte, hogy ki szeretné őrízni. Gentile pedig csak annyit mondott: Én!

Feyyaz 2010.12.27. 22:10:09

@mbemba: Hát Buona sera Mbemba,de rég társalogtunk már!
No,akkor a Rossi-könyvet kitárgyaltuk! :) És tiszta szívből jó utat a Beşiktaş meccsre! :) Jó választás! :)
Gentile válaszán nem lepődöm meg,ő már egy meccsel korábban Maradonából is szafaládét csinált... Neked megvan-e Békés Sándortól a "Forza Juventus" c.könyv? Abban is írnak érdekes dolgokat Gentiléről.
És arra emlékszel-e,hogy ennek az ominózus 1982-es VB-nek a selejtező csoportjában magyar-román párharc is volt?

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2010.12.27. 22:46:25

@Feyyaz: A könyv nincs meg!

Hogyne emlékeznék,:))) Bukarestben Bölöni akkor gólt rúgott Zoffnak, hogy éveken át, az volt a sport hírek szignója:

www.youtube.com/watch?v=ZhqsXYuXqvs

Még nincs meg a jegy, csak tervezgetem, hogy tavasszal vagy ősszel megyek nyelvet gyakorolni.

Feyyaz 2010.12.28. 20:48:40

@mbemba: Nem-nem-nem,sajnos tévedsz! Az a meccs,amiről Te beszélsz az 1984-es EB selejtezőinek keretében történt! Ott volt a román-olasz 1-0!
Az 1982-es VB selejtezőin magyar-román (1-0),és román-magyar (0-0) volt! Én erre gondoltam!
Meg is lepődtem,hogy a '84-es EB-selejtező abszolút kudarca után Bearzot a helyén maradhatott...

Örülök,hogy megint tervezel egy istanbuli meccslátogatást! Majd egy ugyanolyan beszámolót kérek ám! :)

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2010.12.28. 21:17:48

@Feyyaz: Egyértelmű, egyből írtam, nem gondolkoztam! :(( Igen, emlékszem, hogy Olaszország címvédőként érkezett Bukarestbe! (de hogy a magyar-románt miért keverem a magyar-olasszal??:)

A Facebookon van lehetőség Besiktas-összefoglalókat nézni. De őszintén megmondom, visszafogottabb lettem Guti, Simao igazolása után. Tartok attól, hogy nem marad harcos csapat a Besiktas, hanem egy szépfiús bagázs lesz, s abból én nem kérek.

Persze, ha megyek, beszámolok! :)

Feyyaz 2010.12.28. 23:27:29

Evet,a Facebook valóban erre is alkalmas. És hát így van,az általad vázolt jelenség nekem sem tetszik a Karakartalnál!
R.Carlos leigazolása óta a Süperlig kezd a "kifakult sztárok" gyűjtőhelye lenni...

És arra a 2001-es,Braşov-Internazionale UEFA Kupa meccsre emlékszel-e? Csak eszembe jutott,hogyha éppen akkor otthon jártál volna látogatóban,akkor csak 30 km-t kellett volna utaznod,és élőben nézhetted volna a sérüléséből visszatért Ronaldot!

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2010.12.28. 23:36:06

@Feyyaz: Nincs meg a brassói derbi!

Egy hasonló, 89 előtti meccsre emlékszem, akkor a Juve ment Galacra, s ha jól emlékszem ki is kaptak szépen, de döntetlenre biztosan jók voltak a galaciak, pedig ők nagyon kicsik voltak, s szegények (nem voltak komoly játékosaik). De éhesek voltak! Nem kicsit, nagyon!

Bár Károly Róbert jött volna a Besiktasba! :))

Feyyaz 2010.12.29. 00:07:27

Hát,sajnos a Galaţi-Juventusra meg én nem emlékeztem! De azért persze megkerestem:
www.220.ro/sport/OTELUL-GALATI-JUVENTUS-TORINO-1-0/4vPATfPngh/
Nincs meg a brassói derbi? Pedig volt még egy érdekessége a dolognak: az odavágót Milánó helyett Triesztben játszották. Én persze akkor kiemeltebben figyeltem a kék-feketéket,mert volt török játékosuk:Emre.

Károly Róbert hozzánk? Biztosan olyan nagy hasznunk lett volna belőle? Én inkább Beckenbauerrel értek egyet:
"Biztosan remek játékos,csaképpen a balhátvédkedéshez nem ért..."

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2010.12.29. 00:15:07

@Feyyaz: De legalább jó gyereknek tűnt, tűnik!

(meg az sem biztos, hogy a nagy Franz nem igazolta volna le a Bayernbe, ha megengedhették volna maguknak:)

Jó kis harcos volt Emre, meg szervezett is. Egyfajta elő-Sztankovics!

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2010.12.29. 00:16:47

Arkadasim, iyi aksamlar! :) Holnap korán meló van!

Feyyaz 2010.12.29. 00:24:12

Iyi geceler sevgili Mbemba! Holnap én is 7.20-kor kezdek. :(

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2010.12.29. 01:00:01

Hohó, szervusz ezer éve Feyyaz, hogy s mint?

Ha már szóba került: olyan szerencsém van, hogy eredeti Gutis Besiktas mezem van! Tudjátok, sas-sas. :)

Feyyaz 2010.12.29. 08:56:14

Halihóó Kornéééél,hát szevasz!! :) Köszönöm,jól vagyok! :)

Ez aztán a nem semmi! Ezt meg ugyan Pécsett hogyan s honnan?? Bár megmondom őszintén,hatalmas mez őrült voltam mindig is,de sosem akartam névvel ellátottat magamnak! Tudjátok,fél év,és lehet,hogy az illető játékos már messze jár...
Az összes Beşiktaş mezem éppen ezért üres hátú! :)

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2010.12.30. 00:34:43

@Feyyaz: Eredeti törökországi, Isztambulból, mégpedig a Besiktas hivatalos boltjából. :)

Feyyaz 2010.12.30. 19:54:11

@Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa:
Bravo! Ehhez gratulálok! Számomra még az is érdekes lehet,hogy ugyan melyik hivatalos boltjából? Mert csak Isztambulban 23 hivatalos Beşiktaş bolt van szerte a városban! Plusz még két kamion-bolt,melyből az egyik mindig az Aranyszarv-öböl partján parkol.
És melyik változat a Tiéd? Tiszta fehér,tiszta fekete vagy talán a csíkos?

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2011.01.01. 21:24:14

@Feyyaz: Látod, ez jó kérdés, nem személyesen vettem, családi úton érkezett Magyarországra. Azt tudom, hogy a stadion mellett lett megvéve. Fekete, csíkos és gyönyörű!

Feyyaz 2011.01.01. 23:16:18

@Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa:
Nos,ez már közelebb is vitt a megoldáshoz! A stadion mellett kettő bolt is van,két oldalán a stadionnak.
Tehát akkor tiszta fekete,vagy csíkos? :)
És a bizonyos családtag volt bent meccsen is az Inönüben?

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2011.01.02. 01:34:48

@Feyyaz: Nem tiszta fekete, vannak benne fehér csíkok, a legszebb mezek egyike, amelyekhez valaha is szerencsém volt. Sajnos nem volt bent meccsen, ideje sem lett volna rá, meg igencsak hidegen hagyja a foci.

Apropó, csak Isztambult nézve, melyik a legnépszerűbb városi csapat?

Feyyaz 2011.01.02. 21:56:31

Értem,tehát akkor végül is a tiszta fekete,csak vannak benne azok a picike,víszintes fehér csíkok. A Beşiktaş hivatalos bolthálózatának honlapján most mindegyik egyszerre látható,a 2009/10-esek is,mert még azokat is nyomják,akcióban. Így:
www.hepsiburada.com/besiktas/default.aspx?CategoryID=17421&sec=1

A Fenerbahçe a legnépszerűbb csapat a városban.

(Amiért ilyen rendes vagy,hogy így lelkesedsz a Beşiktaş mezért,én meg elárulom,hogy a Lazio 1999/2000-es meze nekem igazán tetszett)!

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2011.01.03. 01:41:18

@Feyyaz: Igen, pontosan ez az: www.hepsiburada.com/resimPopup.aspx?catalogName=Spor&productid=sporbjk201091&srcCat=Spor

Tényleg gyönyörű mez, egyébiránt ha már Lazio, a jubileumi mez nagyon eltalált lett: grandelazio.blog.hu/2009/10/06/jubileumi_mezek_a_klub_alapitasanak_110_evfordulojara

Vannak szociológiai okai, vagy bármi egyéb, hogy Isztambulban ki kinek drukkol?

Feyyaz 2011.01.03. 22:31:00

Köszönöm a linket,megnéztem! Szép az égszínkék! :):)

A legáltalánosabb nézetek szerint:
Fenerbahçe: Az egyszerű köznép csapata,a legnagyobb létszámú szurkolótábor.
Galatasaray: Az értelmiségi elit klubja,az alapító intézményt-Galatasaray Líceum-nyugat-európaiak hozták létre anno.
Beşiktaş: Az örökké lázadók,a minden ellen tiltakozók,a balosok csapata.
És a szurkolásban nagyon fontos még az apáról-fiúra öröklődés!
süti beállítások módosítása