Olasz fórum

Olasz fórum

Kedvenc képek

2010. augusztus 12. - mbemba

Leültem a számítógép elé, becsuktam a szemem, és az alapján, ahogy eszembe jutottak a képek, összeállítottam egy tízes listát, aztán odavonultam egyik kedvenc könyvemhez, és korrigáltam. Idehoztam még kettőt, miután egyet kiraktam. Ezek azok a képek, amelyek leggyakrabban jutnak eszembe!

10. A mantovai Palazzo Ducale egyik termében, pontosan a Camera degli Sposiban (Jegyesek terme) található Mantegna műve.
El-elfelejtem ezt a freskót, aztán, mikor előveszem a jó kis olasz festészetes könyvem, és újra rátalálok, akkor megint bámulok nagyot az ötleten. Nézem azt, hogy hogy néznek minket fentről.
 
9. Sienai harcos (talán Simone Martini a szerző, a freskó Sienában van a Palazzo Pubblicóban, és ott a Sala del Mappamondóban, vagyis a Térképteremben)
Ez a menetelés, ez a büszkeség valamikor félelmet kelthetett, ma csak izgalmas
 
Hozzánéztem, hogy ő Guidoriccio: Reggio Emilia mellett született, s seregével sok csatából jött haza győztesen. Az 1300-as évek első feléről van szó.
 
 
 
8. Baldassare Castiglione arcképe (Raffaello)
Egy arcképet mindenképpen szerettem volna, hogy legyen a tízesben. Nagyon szépek azok a reneszánszkori csitrik hermelinnel, s nélküle, gond egy szál sem, de... Ez az ember viszont annyira kellemes embernek néz ki, hogy egy kávé mellett szívesen megbeszélném vele a világ bajait, és tudnám, hogy igaza van. Ő írta az Az Udvari embert.
 
 
7. Vörös akt (Nuda rosso, mondja az olasz, a kép Modiglianié)
Néha úgy érzem, tudom, hogy miért festett, annyi ilyen szemet Modigliani barátunk, és akkor úgy gondolom érthetőbb a múlt századunk - ez bátor volt és homályos. De most jut eszembe, hogy itt nem csak a szemek hangsúlyosak.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
6. Izsák feláldozása (Caravaggio)
Megtenni valamit, mert meg kell tenni. Ha valamit hittel csinálunk, csak jó vége lehet. Uff! (ha valaki nem ismeri a történetet: a fiút nem ölik meg!).
 
 
 
 
5. A rossz kormányzat allegóriája (A sienai Palazzo Pubblicóban van Ambrogio Lorenzetti freskója, ez egy sorozat része, 1337-38-ban festette)
Mit mondjak? Vajon miért jutott annyira gyakran eszembe?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
4. Festmény a san gimignanói toronyházban
Nekem ott eredetinek tűnt, pedig mi más lenne egy hálószobában.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3. Futurista kutyuli (Dinamismo di un cane al guinzaglio, Giacomo Balla)
Mikor először ránéztem rögtön beléestem, pedig nem vagyok az a jajdearanyosezakicsiaranyoscuculipuculikismókuskutyika-típus, sőt! Meg azért is jó ez a kép, mert jól mutatja az irányzatot.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2. Fuszulykazabáló (Mangiafagioli, Annibale Carracci 1580 és 90 között festette ezt a képet)
Régen is voltak melósok, akik jókat kajáltak bármi került eléjük. Itthoni kedvenc képeim, mikor a lacikonyha ablakkeretében jól fogy a hús.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1. 80 fillérért? (Per 80 centesimi?, Angelo Morbelli [1853-1919])
Ez a kép gyakran eszembe jut, mikor tanárok 80 ezres fizetésért gürcölnek, meg mikor hasonló összegekért nővérek tönkre teszik saját életüket, megpróbálva segíteni másoknak. Odakinn gyakran idézett kép.

 

 

 

 

 

 

 

 

Mona Lisa és a Sixtusi kápolna egy másik mezőnyben volt, valahol máshol.

A bejegyzés trackback címe:

https://olaszforum.blog.hu/api/trackback/id/tr512206182

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rino 2010.08.12. 12:33:50

De jóó, nagyon vártam már egy ilyen postot, 10/10
volt szerencsém kint látni egy Modigliani kiállítást, azóta imádom.

madbalee 2010.08.14. 18:33:42

Kösz ezért a TOP10-ért. Be kell valljam volt pár amit nem ismertem.

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2010.08.15. 02:31:51

Remek összefoglaló, az is tetszik, hogy bizonyos művekre alkalmaztad a "másik mezőnyt". Bizony így van ez.

G.d.Magister · http://laudator.blog.hu/ 2010.08.20. 09:52:06

Jó kis összeállítás. A rossz kormányzatról adnál további infót? (Hol van meg nagyobb felbontásban stb.)

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2010.08.20. 10:31:04

@G.d.Magister: Itt a jobb felbontásra ítélt kép, illetve a plusz infók:

it.wikipedia.org/wiki/Allegorie_ed_effetti_del_Buono_e_Cattivo_Governo

Az olasz mellett ott a francia szöveg is. Ha kellene segítség, akkor állok rendelkezésre!
süti beállítások módosítása