Elégedett ember vagyok, mert láttam a torinói Museo Nazionale del Cinemát. Csodát láttam! (ezen a honlapon keveset lehet látni belőlel)
Csak annyiban van köze, hogy így liftmenet közben rá lehet pillantani a torony alsó egyharmadában, öt emeleten kiállított, a film történetét bemutató anyaghoz.
Az első szinten ott van minden, ami a filmhez kellett: optikai trükkök, a perspektívával való játék, árnyjátékok, a mozgás érzetét keltő képek egymásutánjának a bemutatása. A kiállítás rendezői itt is, mint mindenütt később, nagyon odafigyeltek arra, hogy gyerekek is élvezzék a múzeumot. A bambinók a torztükrök között visítoztak, az idősebbek viszont nyolcszázas, évekbeli, talán századfordulós dobozokba kukkoltak, ahol mindenféle feslett erkölcsűek mutogatták micsodájukat.
A másodikon a filmtípusok, a műfajok világát állították elénk. A hangulatot próbálták megfogni – igen szerencsésen. A westernt például egy olyan szobában láttatják, ahol a
székek egymásra vannak dobálva, de a színen hevernek üres viszkis, rumos, üvegek is; a rajzfilmek is megkapják a helyüket, a sci-fik, a horrorfilmek… Valamennyi teremnek saját rendezője volt, az illető neve feltüntetve. El-elszórva a kis termekben eredeti tárgyak, például a Lugosi-féle Drakula-produkció koporsója.
.jpg)
A harmadik a szakmáé. A rendező, a forgatókönyv írója, az operatőr, a maszkmester mind helyet kap. És zseniális tárgyak színesítenek: Fellini sálja, rajzai, Szupermen szuperszerkója, régi tárgyak, csodafényképek.
És ne feledjem mindenütt feltűnnek a magyar nevek: Cukor, az említett Lugosi, Korda,…
A negyedik emeleten nagy klasszikusok plakátjai, majd eggyel feljebb, de ez gyakorlatilag az egyre feljebb érő sétálórészt jelenti a tévé és a mozi házasságát mutatja be, az együttélésig, majd ki tudja meddig: a honlap képsorán az egyik záró kép szövege a következő: A mozik bezárnak, a mozi mindenütt/ Bocsánat, hol van a vászon (schermo = képernyő, vászon) vége?
Jut eszembe, hogy itt van egy Matrix-jelenet, amelyikbe egy trükk segítségével bárki beléphet. Na, időztek is itt a népek!
A negyedik és ötödik emelet között, illetve azokon egy képkiállítás szintén helyet kapott. Most augusztus közepén Marlon Brando és Anthony Quinn fotói idéznek jó emlékeket – egy változó kiállítás ez. Nekem az maradt meg, mikor a Zorba forgatásakor egy viskóra kitették a Ritz feliratot – aludni lehet itt is, ott is.
Ha akarsz kávézni benn, akarsz venni a földszinten nagy könyveket, réginek látszó hatalmas filmes plakátokat, azt is megteheted.
Hát így valahogy!
A lényeget majdnem… a fogadó térben mintegy hatvan-nyolcvan székágy-ágyszék – inkább ágy – (ott a képen) van, ahol fáradt lábat pihentetve lehet régi filmeket nézni, mintegy húsz-harminc percet. Pontosabban amennyit csak akarjuk, de a filmek ismétlődnek, s így talán nehezebb elszenderedni. Álomországban ugyanis könnyű lenne nagyot szunyálni.
Nem nehéz elbóbiskolni, mert két-három óráig figyelmed nem lankad, ráadásul ezalatt flangálsz folyton fölfelé. Az idő pedig megszűnik.
Na jó, csak majdnem!