Olasz fórum

Olasz fórum

Zabaglione, az olasz borhab

2014. december 06. - mbemba

201412052212.jpgAz egyszerűen elkészíthető és nagyon finom édességek listája tovább bővül most, amennyiben eddig a zabaglione (zabaione) nem volt ott a lehetőségek között.

Magyar neve talán borhab lehetne, ennek az állítólag észak-olasz finomságnak. Hogy készítettük el? Kell hozzá narancshéj (mi kettőt kopasztottunk meg sokat erőlködve), finom édes bor (szűk 2 deci), tojássárga (3-4), porcukor (3 evőkanálnyi). A tojássárgáját szépen összedolgoztuk a cukorral, illetve hozzátettük a nehezen lereszelt narancshéjat (túl friss volt), majd ezt a masszát hozzákevertük a finom Tokajinkhoz.

Ez, így együtt került a finom meleg gőz fölé és ott kevergettük hosszabbacskán: mintegy 15 percet kézzel és 5-6-ot géppel. Jó befektetés volt: nagyon finom – később üvegtálkákba biggyesztett – vastag, u201412052214.jpggyanakkor könnyű krém volt az eredmény. Köszi Hegyi Barbara! Igen, neki kell köszönnünk ezt az élményt, mert nemrég kiadott főzős könyve (szép-szép személyes történetek is vannak benne) kezünkbe jutott és én rögtön kiszúrtam ezt az olasz könyvekben gyakran emlegetett édességet.

Hogy mikor és ki ette először ezt az édességet arról sok legenda született, egyet összefoglalok: egy kalandor megostromolta Reggio Emilia városát, majd miután bevette a falakat, embereit ráeresztette a városra, de ők csak némi borocskát, tojást, cukrot és illatos füveket találtak – utóbbi lett volna a narancshéj helyett –, ezeket jól összekeverték és leves gyanánt elpusztították. Ez történt állítólag 1471-ben a katonákkal és Giovan Paolo Baglionival, akit a nép Zván Bajounként emlegetett. Ők elégedettek voltak.

Mi is!

201412052219.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://olaszforum.blog.hu/api/trackback/id/tr326961673

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zsu80 2014.12.21. 00:12:29

Nekem 2 év alatt ez valahogy kimaradt. De nem is tudtam hogy ilyen jó lehet, egy édes tojásos krémnek képzeltem. De étlapokon se nagyon találkoztam vele. Holnap viszont egy firenzei lánnyal valami schiacciát sütünk, ha jó lesz elkérem a receptet :) a héten meg valami sugot főzetnek velem, ami darált húsos és 3 órán át rotyog, ilyet se hallottam még.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2014.12.21. 10:11:13

@zsu80: És szerintem megy a karácsonyhoz, megy a télhez! :))

Ha van bármikor kedved beszámolni ezekről a főzésekről, valahogy úgy ahogy itt teszem (vagy másképp:), akkor a lehetőség megvan!

Jó kajálást!!!!! :)

zsu80 2014.12.21. 15:07:35

Köszönöm!
A süti nem az lett amire én gondoltam, így néz ki:
www.ricettedellanonna.net/schiacciata-fiorentina/
Olyan mint egy sima piskóta, kis narancsos ízzel. Én ilyesmire gondoltam hogy csinálunk, tömörebb, linzerszerű, kicsit száraz ropogós, reggelire való
www.cookaround.com/cucina-regionale/toscana/torte-e-ricette-base/schiaccia-briaca
egy agriturismoban dolgozom pár napja, amolyan mindenes, és ha vendégek lesznek szilveszterkor, beállok aiutocuoco-nak is :)

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2014.12.22. 09:13:23

@zsu80: Kívánomm, hogy legyél mihamarabb aiutocuoco, majd... :))
süti beállítások módosítása