Olasz fórum

Olasz fórum

Budapest-Velence-Bari-Izmir-Isztambul-Bari-Budapest

2010. június 26. - mbemba

Sziasztok!

Én egy megszállott Törökország,török foci és Beşiktaş őrült vagyok. Az ősszel összeismerkedtem a neten Mbembával. Ő kért fel az alábbi beszámoló megírására. A múlt héten részt vettem egy Földközi-tengeri hajóúton, mely két olasz várost is érintett. De hát részemről a fő lényeg az volt,hogy a sok buszos kirándulás után most hajóval mehettem Törökországba. Bár török rajongó vagyok,de mindig szívesen utaztam Itáliába is. Ez a magyarázata írásomnak.

A feleségemet nem engedte el a főnökasszonya, a hajón viszont csak a kétágyas kabin volt akciós, ezért az egyik unokaöcsém jött el velem. Ő már réges-régóta a holland válogatottnak és a Juventusnak szurkol.
 

Befut a vonat, indul a gondola
A hajónk Veneziából indult. Pestről vonattal d.u. 5 órakor indultunk oda. Mexikói turistákkal utaztunk együtt, akik teljes VB-lázban voltak. Ki volt terítve a fülkéjükben a hatalmas mexikói lobogó, le is fényképezkedtünk vele. Hálókocsiban utaztunk, és reggel éppen Monfalconeban ébredtem fel. Jó volt az ébredés pillanatában Olaszországot meglátni. Az érintett kisebb településeken, mint Portogruaro, Piave már itt-ott ki volt téve az erkélyekre a foci VB miatt az olasz lobogó. Negyed 8-kor érkeztünk meg Velencébe. Mivel vonattal még nem voltam, ezért először tájékozódni kellett. A hivatalos emberek (vasutasok, rendőrök stb.) mind nagyon ellenszenvesek, dölyfösek, lenézők,nagyképűek voltak. Pl. az egyik vasutas, akitől a csomagmegőrző hollétéről érdeklődtem, ezt válaszolta, miközben elnézett a fejem mellett: "Nincs ilyen a pályaudvaron." Természetesen volt, csak a vágányok túlsó oldalán. Nem volt ez nekem újdonság, Velencében mindig ilyenek voltak a közegek. Szerencsére csak ők, ez majd később kiderül.

Szóval irány a városnézés! Először a Rialto hidat kerestük fel. Míg odaértünk feltűnt, hogy a városban sehol sem volt nemzeti zászló az erkélyeken. Én olyan fociőrült vagyok, hogy még a mezárusokat is mind lefényképeztem. A mezek árai egyébként mindenhol egy kaptafára "készültek": a hamisítványok 10 EUR,az eredetiek pedig 77 EUR. Mindenhol a városban. Unokaöcsémnek eredetileg lett volna vásárlási szándéka, de az árakat látva azt mondta, hogy ettől azért olcsóbban kap original Juve mezt Pesten, a Lion'sban. Egyáltalán nem nézek F1-et,de találtunk egy Ferrari Store-t,az szép üzlet volt. Tehát a Rialto után a Szent Márk tér következett (volna). Csak persze elkeveredtünk. Egy boltost kérdeztem meg, ő nagyon kedves volt, jött velünk egy pár lépést,hogy a helyes utat megmutassa. Jó volt tudni, hogy nem mindenki olyan, mint a pályaudvariak!

Tulajdonképpen a "szokásos" látnivalókat kerestük fel: Szent Márk bazilika, Doge palota, a Torony,Sóhajok hídja stb. Ezeket viszont nem lehet elégszer látni!

Szerencsére ráleltem pár focis falfirkára, ezeket le is fényképeztem Mbembának, mert kérte,hogy figyeljem az ilyesmit is.

Megebédeltünk, és indultunk visszafelé. Egy kis terecskén találtunk egy trafik-szerűséget. A kirakatban a jól ismert, kék-fehér Polizia rendőrautó. O-ho-hóó, ez kell a 6 éves fiamnak! Ezt megveszem! Így is történt. Kijöttünk,és átvágtunk a terecskén. Nagy kiabálást hallottunk. Hátrafordultunk, és a boltos,meg az utánam következő vevő hadonásztak kegyetlenül. Odamentem hozzájuk,és.. a pulton ottfelejtettem egy borítékban az utazásra szánt összes költőpénzemet, amikor fizettünk.. A vevő találta meg. Most hogy írjam le ezt az érzést? És én hiszem, hogy igazából ILYENEK az olaszok!

Az Euronak embertelen ára volt: mindenütt messze 300 Ft felett,a csúcs a 413
HUF=1 EUR volt. 

Elmentünk megkeresni a kikötőt. Miután megtaláltuk, vissza a pályaudvarra a csomagokért,és újból irány a kikötő. A hajónk elképesztő volt! Európa legújabb és legnagyobb óceánjárója. 12 emelet,300 méter hossz,elején-közepén-hátulján liftek, színház, 4 étterem, 13 bár, fitness-centrum, könyvtár, disco, boltok, fodrászat, stb..stb. szóval minden! Az nem nagyon tetszett,hogy mindjárt az elején letétbe kellett helyezni 150 EUR-t, a majdani fogyasztásra. Az utasok többsége persze olasz volt. Kíváncsi voltam, hogy a mezekből majd milyen szurkolói megoszlás lesz megfigyelhető, de csak három utast láttam mezben: kettő Internazionale, és egy AS Roma drukkert. Persze a VB-t abszolút nyomon lehetett követni. A fedélzeten volt egy óriáskivetítő, valamint minden kabinban volt TV. Az első meccset (GER-AUS) a második német gólnál mindjárt ott is hagytuk,mert az ilyesmihez nem akartunk asszisztálni. (Nem baj, 2006-Dortmund hi-hi-hi!!) A hajón több nyelven, minden nap nyomtattak újságot, itt is lehetett mindent tudni a vébéről.
 
               Barivecchia
A második napon kikötöttünk a következő állomáson, és ez volt Bari városa. Először a Normann-Stauffen várat kerestük fel. Ez tökéletes állapotban van, pedig a tatárjárás előtt egy évvel készült el. Innen felkanyarodtunk az óvárosba,ami nekem a kedvenc városrészem lett. Az ottaniak Barivecchia névvel illetik. Ezt amennyire csak lehet, bebarangoltuk. Na,itt már aztán rendesen ki voltak dekorálva az erkélyek olasz lobogókkal. Csináltam is képeket bőven! Szerencsére Bariban is találtam Mbembának focis falfirkákat, ezeket is lefotóztam. Csatangolás közben találtuk meg a Szent Szabinus katedrálist. Nagyon sűrűn körbe van építve, így nem lehetett jól lefilmezni. Persze itt is jól eltévedtünk. A harmadik célunkat kerestük, útbaigazítást kértünk, és egy kedves olasz hölgy egészen odáig kísért minket,pedig az ellenkező irányba volt dolga! Közben mutatta, hogy a táskánkat most már szorítsuk magunkhoz. És megérkeztünk Bari fő látványosságához, a Szent Miklós bazilikához (1197)! A kriptában őrzik az eredeti Mikulás ereklyéit. A belépés teljesen díjtalan volt, bent tetszés szerint lehetett fotózni,videózni. Sajnos a hajónk már 14 órakor indult tovább,így a Szent Antal apát erődöt már nem volt időnk felkeresni.
 
 
Szent Miklós bazilika (Basilica San Nicola)
Ezen a napon volt az Olaszország-Paraguay meccs. Na, itt már azért belelkesültek a hazai utasok. Már a vacsorától kezdve nagyon sokan voltak kék színű,"Italia" feliratú pólóban. Egy srácra meg egy lányra pedig zászló is volt terítve. A fedélzeti kivetítő előtt az ülőhelyek tele voltak. Az első félidőt itt néztük. Továbbá a színházban, a függöny mögött is egy kivetítő volt, elhúzták a függönyt,és a teatroban is mindenki a meccset nézte. A második félidőt pedig itt láttuk. Nagyon meglepődtünk, amikor a lefújáskor az 1-1-et tapsviharral köszöntötték a helyiek! Beköszöntött az éjszaka, és mi elhajóztunk Görögország partjai felé.

Itt közbe kell szúrnom valamit, a köztes napokról-mondhatnám sajnos.Két nap múlva Törökországban, Izmir városában,az óvárosban mellénk szegődött egy jól szituált,idősebb úriember. Megkérdezte,hogy honnan jöttünk. Válaszunkra a világ minden táján szokásos volt a reakciója: "Puszkasz"! Majd elővett a felső zsebéből egy régi, töredezett,fekete-fehér fényképet. Ő volt rajta látható,az AEK Athén mezében! Egy csapattársával álltak egy labda előtt. Azt tudtam, hogy Törökországban maradt még valamennyi görög kisebbség, de nagyon érdekes, hogy pont találkoztam közülük egyel, aki egykori híres futballista volt!

És most jön a sajnos. A 6. napon, már Isztambul után, este, a kabinban nyúlok az övtáskámba a fényképezőgép után. Nincs. Ejnye mondom, hát miért tettem én azt a kameratáskába? Hát akkor előveszem onnan. Nincs. Túrom fel a nagy utazótáskát, ott sincs. És akkor nekiláttunk a kabin felforgatásának. Már a minibárban, a fürdőszobai szemetesben is megnéztem, szétszedtük az ágyakban a matracokat. Semmi. Nem akartam bírni kimondani: elvesztettem a gépemet. Ezt az érzést inkább ne próbáljátok ki. Hadd ne mondjam,mi minden volt rajta: 5 kikötőváros látnivalói,a rengeteg focis témájú fénykép (pl.amiket Mbembának is csináltam), meg az olyanok, mint amikor Izmirben és Isztambulban összesen 3 Beşiktaş boltban is le vagyok fényképezve,az üzlet közepén,hátam mögött a gyönyörű áruválasztékkal. Meg amikor Izmirben (a képen) poénból beálltam a Galatasaray Store bolt közepére, Beşiktaş mezben. Szóval ezt nehéz elviselni, de nagyon... A hajón persze kitöltöttem a deklarációt az eseményről. Majd a hajózási társaság genovai központjából elküldik nekem, ha valahol mégis meglesz. De hát miben is bízhatnék???

A 8. napon visszaérkeztünk Velencébe. Délelőtt 10-kor kötöttünk ki, de mivel 3700-an voltunk utasok a hajón,csak délben tudtunk leszállni. Eszméletlen rossz idő volt,nagyon hideg, eső és szél. Elgyalogoltunk a borzasztó nehéz csomagokkal a vasútállomásra,és beadtuk azokat a megőrzőbe. Elhatároztuk, hogy megpróbáljuk megismételni azokat a képeket,melyek az elveszett gépemen voltak. De hát esőkabátban, szürkeségben ezek már gondolhatjátok, milyenek lettek.. A mezboltokat meg a falfirkákat azért újból lefotóztuk. Ekkor már sok szurkolót láttunk kék színű,"Italia" feliratos melegítőfelsőben, a délutáni meccs miatt. Az unokatesóm a Santa Lucia snack barban, a kirakatból kiválasztott egy nagyon klassz szendvicset. Én egy hangyányit tudok olaszul, így megkért, hogy azt vegyem már meg neki. De csak jóformán a bal lábamat tudtam  betenni a bárba. Tömve volt olaszokkal, akik meredt nyakkal,moccanás nélkül nézték a tévét. Éppen kezdődött az Italia-Nuova Zelanda. Folytattuk a sétát, úgysem fértünk volna be. Még sok kis bárt, kávézót láttunk,mindenütt a meccset nézték, a pincérekkel együtt. Mindenhol odamentünk, hogy megnézzük az állást. Amelyik üzletben nem volt TV,ott rádión hallgatták az eladók a közvetítést. Szándékosan a Canal Grande partján indultunk el a Rialtotól kezdődően,mert arra még nem jártunk. Így legalább megtudtuk, hogy a híres látványosságoktól távol is nagyon szép minden. Egyszercsak két,olasz válogatott mezes srác száguldott el mellettünk, egyikük hátán Del Piero, a másikukén Totti volt a felirat. Végig Iaquinta nevét kiáltozták. Bevágtattak előttünk egy fagyizóba, ebből gondoltuk, hogy most van a szünet. Mentünk tovább,és az egyik kávéház előtt megnéztük az utolsó 6 percet. Tucatnyian tolongtunk kint, a kirakatüvegen keresztül néztük a meccset. A lefújás után mély csend honolt a városban.

Csakhát fogalmunk sem volt, hogy hol vagyunk. Erre bizony már egyáltalán nem
volt kitáblázva se a pályaudvar, se a piazza San Marco! Többször is meg kellett kérdeznünk helyieket, mindenki nagyon készséges volt! De a tenger már sok helyen kint volt a járdán, ezeken a részeken művészet volt átkelni. 18 óra után találtunk vissza az állomásra. A sínek végétől még éppen láttuk, ahogy a hajónk elindul az újabb körre. A vonatunkat már 20 óra után betolták, és felszállhattunk. 21.20-kor elindultunk, és mentünk is vagy tizenöt métert. Ekkor elromlott a mozdony. Negyven perc után kaptunk újat, és tényleg mehettünk. Másnap d.e. 11-kor voltunk a Keletiben.

Hát így volt,így történt az eddigi legnagyobb szabású nyaralásom,mely során
négy országot,és öt tengert ismerhettünk meg. Csakhát a fényképezőgépem.
Szerencsére a videófelvétel jól sikerült. Köszönöm a figyelmet:

Feyyaz, a "fanatico turco".
 

A bejegyzés trackback címe:

https://olaszforum.blog.hu/api/trackback/id/tr672108018

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2010.06.26. 13:45:22

Üdv újra itt Feyyaz, remek élménybeszámoló, látogasd meg gyakrabban a fórumot!

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2010.06.26. 15:19:17

Bizony, olasz hivatalosságok, egyenruhások tudnak dölyfösek, kivagyiak lenni. Az egyenruha teszi ezt velük! :))

Van egyéb infó a puskásos bácsikáról? Lehet ő egyébként török is, aki fiatalon Görögországban focizott, és játékosként - esetleg edzőként - lehetett az edző Puskás ellenfele is. Öcsi bácsi 1970 és 94 között dolgozott Athénban (Pana).

A pénzről pedig annyit, hogy utazáskor két-három helyre kell pakolni a pénzt, mint mbemba teszi. Mint az a mbemba, aki egyáltalán nem hatalmas grafiti-mániás emberke, csakhát néha eszébe jut, hogy az olyan eredeti, néha. (de kösz, hogy kajtattatok annyit értük, nem kellett volna:)

Feyyaz 2010.06.27. 23:42:40

Hát szevasz Kornéééél,én is örülök Neked!

Sajnos a puskásos bácsiról nincs több infó,a következő terecskén szépen elköszöntünk egymástól. Az életkorából,és a fénykép állagából egyértelműen látszott,hogy ő még azelőtt volt focista,hogy Öcsi bácsi Athénba került.
Hát,azokban az években még olyan feszült volt a viszony a két ország között,hogy a törökök semmiképpen sem légióskodtak Yunanistan'da.
Meghát olyan gyenge volt a török foci,hogy nem is kellettek a játékosok külföldre.
Egy kivétel volt az '50-es évek elején:Lefter Küçükandonyadis=Fiorentina! (Már csak hogy igazodjunk a honlap eredeti témájához is):).

A falfirkákért pedig nem is volt külön kajtatás! Amerre amúgyis mentünk,ott fényképeztünk!

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2010.06.28. 00:00:17

@Feyyaz: Nem kücük hír lehetett az akkoriban Törökországban! :)

Remélem Izmir nem csak egy hatalmas betondzsungel, mint ott a képen tűnik. És ott érzem a számban a jó kis nar levet. Van jobb melegben, mint egy török gránátalma leve? (te, ti nem kaptatok rá?)

Feyyaz 2010.06.28. 23:11:22

Így van,Lefter a mai napig sztár Türkiye'de!

Nem-nem-nem,bár való igaz,hogy az 1922-es tűzvészben (török-görög háború) szinte az egész város elpusztult,de Izmirnek azért megmaradt egy kis régi része,a Konak kerületben. Magába foglal egy tipikus óvárost,öt dzsámit,az ókori Agorát,két karavánszerájt,és Izmir jelképét,a híres óratornyot. De ez valóban csak nagyon kis rész a város egészéhez képest. A többi teljesen modern.
De nem tudom,nekem még ezek a beton emeletes házak is olyan hangulatosak voltak,körülvéve a pálmákkal,ahogy ívben kanyarodva követik az öböl vonalát.

Az almateát ott nem fogyasztottuk,hanem megvettük poralakban,és hazahoztuk. A 38 C fokban a vizet legeltük.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2010.06.29. 06:46:05

@Feyyaz: Nem, nem, én az előttünk facsart gránátalmára (nar) gondoltam!

Feyyaz 2010.06.29. 22:02:58

Na,ilyen elárusítóhellyel meg pont egyik török városban sem találkoztunk!

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2010.06.29. 23:17:56

@Feyyaz: Úgy látszik ősszel van szezonja! (októberben voltam)

Güle, güle! :)
süti beállítások módosítása