Kezdődik a biciklis idény! Olaszországban, egy hatékonynak tűnő – Angliából indult –kampánnyal próbálták felhívni a figyelmet a veszélyekre. Fehérre festett, leláncolt kerékpárokkal jelzik azokat a helyszíneket, ahol bringások haltak meg.
Aki Pesten, Budán ül biciklire, látja, hogy a városban nem csak úgy biciklizgetünk, hanem közlekedünk, vagyis figyelmetlenségünk nagyon komoly következményekkel járhat. Éppen ezért: Figyeljünk nagyon egymásra és magunkra!
A figyelemfelhívó mozgalom a The Times napilaptól indult, azután hogy a lapnak az egyik újságírónőjét elgázolta egy teherautó. A megdöbbent kollégák ezután indították útjára az akciót, s ehhez csatlakozott több újság, illetve az internet világa.
Olaszországban – állítólag, ennek a mozgalomnak a hatására – törvényjavaslat is született a kerékpárosok védelmében (nem csak az autósok, a biciklisek is). Szükség van rá, mert az utóbbi tíz évben 2556 biciklis halt meg. Angliában 1257-en.
1.) a városokban közlekedő tehergépkocsik legyenek felszerelve megfelelő tükrökkel és lámpákkal, illetve olyan biztonsági eszközökkel, melyek megakadályozzák azt, hogy a kerékpáros a kerekek alá eshessen (a cikkben barra [az angolban: bar] szerepel a biztonsági eszköz helyén: barra = rúd, korlát, gerenda, torlasz);
2.) meg kell nevezni az ország 500 legveszélyesebb kereszteződését (érinti a témát az index 2008-as videója), és ezeken a helyeken, olyan tükröket kell elhelyezni, amelyekben a kamionosok láthatják a biciklisiket. A jelzőlámpákat a kerékpárosoknak kedvezően kell beállítani;
3.) pontos statisztikát kell készíteni a bringások számáról, illetve a balesetekben meghalt és sérülést szenvedett kerékpárosokról;
4.) Az utakat fenntartó országos szervezet költségvetéséből 2 százalékot a legújabb típusú bicikliutak (pista ciclabile:) építésére kell fordítani;
5.) az autósok és a kerékpárosok ismereteit gyarapítani kell. A kerékpárosok biztonsága fejezetet a kresz-vizsgák fontos részévé kell tenni;
6.) lakott területeken, ahol bicikliutak nincsenek, ott a maximális sebesség 30 km/óra lehet;
7.) a magánszektort be kell vonni a kerékpárutak és kultúra fejlesztésébe. Példa: a Barclays által szponzorált londoni kölcsönzőszolgálat;
8.) minden városnak ki kell neveznie egy biciklibiztost, aki elősegíti a városbeli kerékpáros fejlesztéseket.
Hát így! Erre az útra kell lépni itthon is.