Olasz fórum

Olasz fórum

Ez a helyzet az olasz szarvasgombafronton

2009. április 20. - mbemba

A minap tolmácskodtam. Egy szarvasgombás berkekben elismert olasz professzorasszony tartott előadást magyarországi szarvasgombásoknak – szakértőknek és rajongóknak. Azért csak magyarországiaknak, mert a felvidéki alakulat lekésett. A távolságot legyőzték, a pesti forgalmat nem sikerült.

A Fehér szarvasgomba és belső erezettsége

Lényeg: Alessandra Zambonelli abból az országban érkezett, ahol 26 ezer ember váltotta ki trifla-igazolványát, vagyis az engedélyt arra, hogy szarvasgombát keressen. Ez a hatalmas szám, azonban nem feltétlenül áldás, hiszen ennyi ember sok kárt tud tenni a triflás területen, vagyis a szarvasgombák lelőhelyein. Pontosabban a szarvasgombákban, a következő évek termésében. Történik ez annak ellenére, hogy vizsgázniuk kell az igazolványhoz, ráadásul 90 eurós éves díj is van.
 
Hogy a kutakodók ilyen nagyszámban vannak az igazán érthető, hiszen nagyon komoly értékről van szó. Tavaly előfordult, hogy egy árverésen egy egykilós Fehér szarvasgombáért, egy csodadarabért 330 ezer dollárt fizettek ki; amúgy ennek a szarvasgombának kilaja a kiskereskedőknél 7000 euró volt a tavaly. Az említett fajtának a lelőhelyei az Appeninekben vannak, főleg a folyók, patakok mellett és a tölgyek, nyárfa, fűz és hársak alatt. A másik lelőhely a jobbmódúak asztalai, főleg tésztákon, puliszkán és tojáson – nyersen reszelik rá ezekre az étkekre.
 
Ellentétben más szarvasgomba fajokkal (Francia, Nyári és Kései szarvasgomba) a Fehér szarvasgomba rendkívül nehezen termeszthető. A Kései szarvasgomba megtalálható Magyarországon is, fenyvesekben is. Olaszországban népszerűsége egyebek között annak köszönhető, hogy a vidéki turizmus jegyében kirándulók megkereshetik és a konyhán esetleg maguk el is készíthetik.
 
A szarvasgombák megkeresése külön téma. A legelfogadottabb segéd ilyenkor a betanított kutya, régebb azonban gyakran disznókkal álltak neki a nagy feladatnak. Ma ez már tiltott, azonban veszélyes is: gyakori eset volt, hogy a disznó megharapta az ujját annak, aki a szarvasgombát megpróbálta a szájából kivenni, ami azzal is járhatott, hogy az illető ujját vesztette. A szarvasgomba keresőjét csak két kutya kísérheti el - a hivatalos szabályozás miatt. Manapság a Lagotto Romagnolo, talán a legalkalmasabb a szarvasgomba-keresésre. Ezért itthon ezt a kutyát Göndörszőrű kincsvadásznak is nevezik.
 
Van olyan szarvasgomba, amelyiket Magyarországról visznek az olasz asztalokra, ez a Nyári szarvasgomba. A professzorasszony említette, hogy a helyiek nem is tudhatják meg, hogy honnan érkezik, merthogy az eladók inkább mondják, hogy a közeli hegyekből, dombokról van az árú, és nem egy távoli országból.
 
A szarvasgombák kapcsán gyakran emlegetjük, hogy mihez megy, mihez nem, illetve hogy illata mennyire kellemes, ritkábban van szó a szegény rokonról, az ehetetlen T. excavatumról, ő az olasz nevén tartufo di legnóként emlegetett szarvasgomba, vagyis a falábú, fafejű, fakezű jóbarátja.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://olaszforum.blog.hu/api/trackback/id/tr361071550

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gazz 2009.04.20. 18:02:43

Nemrég ettem szarvasgombás csokit, meg szarvasgombás padlizsánkrémet. Hát mit mondjak...
Én nem értem az olaszokat. A szarvasgombának egészen konkrét lábszagíze van. Soha többet nem akarok enni....

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2009.04.20. 18:13:15

@Gazz: Csokit próbáltam én is, nem volt emlékezetes. A padlizsánkrémet, ahogy mi készítjük nem bántanám semmivel. Én úgy gondolom, hogy a hagyma erősebb íze nem megy a szarvasgombával,...

Az előadó (Zambonelli) sokszor-sokszor mondta, hogy a friss az igazi. Vannak valóban egészen ronda illatúak is, de konyhában én hiszek az olaszoknak, meg a franciáknak.

http://klematisznaploja.blogspot.com/ 2009.04.20. 19:09:59

Érdekes bejegyzés volt. Nem is tudtam, hogy a szarvasgomba ekkora delikátesznek számít...Mondjuk, tudtommal, soha sem kóstoltam. Hasonló helyzet ez a holland tulipánhagymaőrülettel?

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2009.04.20. 19:23:04

Holland tulipánhagyma ügyben nem nyilatkozok! :)

A szarvasgombászatnak szép hagyományai vannak Olaszországban és Franciaországban, de valamikor nálunk is volt, sőt Erdélyben is voltak erdők, ahol vadásztak rá. Tudtommal ott fenyvesekben volt.
Lényeg, hogy ez nem egy új divat, hanem egy szép hagyomány, szerintem. Régi receptekben is ott van, mint fűszert használják, használták.
De úgy igazán, nem értek hozzá!

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2009.04.20. 19:27:49

Egyszer egy nagy tölgyerdőben jártam és elég sok ilyesmi gombát találtam. Nem voltak mélyen a földben, némelyik kilátszott, kicsit megkapirgáltam a földet és marha sok előjött. Gondolom nem szarvasgomba volt...
Kicsit durvább volt a felületük mint ezeket a fotókon amit látunk.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2009.04.20. 19:36:44

@endike: Ha látnám sem tudnám, hogy azok-e, hacsak nem pont olyan, mint az a 4-5 fajta amit láttam. A durva-durva felülettől még lehetett az!

Én érdeklődnék, hogy abban a szép nagy tölgyesben találtak-e már szarvasgombát, és ha igen, uccu neki! :))

a_nyúlon_túl 2009.04.20. 20:28:15

Hihetetlen, hogy nem tudjuk, hogy nálunk rengeteg szarvasgomba van, és Olaszországba meg Franciaországba is jócskán visznek tőlünk. Itthon egyébként már lehet isteni hazai szarvasgombás készítményeket kapni, magyar gyártóktól. A II. világháború előtt a magyar konyha része volt. Csak teljesen elfelejtettük, mint sok minden mást. Én szeretem. Pikáns, és egyébként - állítólag- vágyserkentő hatása is van.:)

Salesman 2009.04.20. 22:51:54

Már tudják ré termeszteni mesterségesen is itt Magyarországon volt a Hírtvben

Telepito · http://telepito.dolgok.com 2009.04.20. 22:52:57

@Gazz: Fúúj! A lábszagíznél szerintem nincs rosszabb! Én sajtot ettem már olyat, hát kész voltam! Még most is kiráz a hideg!

FPéter 2009.04.20. 23:17:47

@endike: Szerintem szarvasgomba volt, a 7000 EUR / kilós fajtából! :-DDDD :-P

cpandacsoki · http://isis.blog.hu 2009.04.21. 22:01:19

@Telepito: Sok jóból zárod ki magad, ha a szag miatt valami nem jön szóba (pont a sok erjedt szarszagú sajt, például, stb.).

@Salesman, óriási különbségek vannak a vadon termő és a termesztett gombák között (pl. az ár). De még a vadon termők között is. Asszem, hogy a 7000 euros rekordárat csak az Asti-Alba Torinótól keletre levő dombok közötti fehér szarvasgombáért fizetik ki.

bagusz · http://blog.truffle.hu/ 2009.04.22. 12:33:28

@cpandacsoki:

"óriási különbségek vannak a vadon termő és a termesztett gombák között (pl. az ár). "

ez nem igaz. a termesztésből nem fakad semmilyen különbség.

"Asszem, hogy a 7000 euros rekordárat csak az Asti-Alba Torinótól keletre levő dombok közötti fehér szarvasgombáért fizetik ki."

habár közkeletű vélekedés hogy az árat a termőhely szabja meg, a valóságban az árat a minőség szabja meg és a gyakorlatban mindegy hol terem ha jó minőségű és az ár ennek a fügvénye
süti beállítások módosítása